ПРОГРАМА
ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НА ЗЛОУПОТРЕБАТА С НАРКОТИЦИ, ПСИХОАКТИВНИ ВЕЩЕСТВА И АЛКОХОЛ ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО
2002 – 2005 год.
І . Необходимост от създаването на програма
1.Дефиниция на проблема
Разпространението и злоупотребата с наркотици, психоактивни вещества и алкохол в България се превърнаха в съществен и много значим проблем .Основните характеристики на този проблем показват тенденция към все по-голямо влошаване.
Наблюденията върху отделните показатели и експертни оценки показват,че злоупотребата с хероин взема особено големи размери и напълно неконтролируема тенденция.
Само през последните една-две години се появиха хиляди нови наркомани, като в големите градове това явление започна да придобива епидемичен характер.Масова стана злоупотребата с кокаин, други стимуланти, бензодиазепини и други психоактивни вещества.Всеки четвърти ученик в България пробва някаква психаоктивна субстанция, а всеки пети пуши по- рядко или по-често марихуана или други продукти на канабиса .Злоупотребите с инхалационни средства/ лепила ,горива и др./ също заема все по-голямо място.Увеличава се значително злоупотребата с алкохол, като контролът върху качеството на напитките практически не съществува.Ако трябва да се търси оринтировачен цифров израз на проблема, може да се каже, че в България има над 100 000 души, които злоупотребяват с наркотици или други психоактивни вещества и над 300 000 души с проблемна алкохолна консумация.
Тези тенденции са валидни и за гр.В.Търново , без да са взели за сега епидемичен характер.Това може да се прецени като един реален шанс за общината да се предпази в някаква степен от тази епидемия.
2. Възрастова характеристика на проблема
На лице е крайно опасна тенденция към въвличане в наркоманиите и алкохолизма на все повече деца и подрастващи.Средната възраст при започване злоупотребата с хероин е 15-16 години и продължава да пада. Между 12-13 години е средната възраст, при която започва злоупотребата с хашиш, марихуана, стимуланти, бензодиазепини и алкохол.Средната възраст при първи опит за дишане на лепило и други индустриални продукти е под 12 г., а за някои специфични обществени групи е под 10 г.
Рязко активизиране на наркопрестъпността през последните години е допълнителен фактор, който все повече влошава положението на национално и местно равнище.
В периода 1999 –2000 г. ОДПЗ –ЕООД гр.В. Търново , проведе анкета сред 624 ученици на възраст между 14-18 г., като резултатите от получените данни сочат, че 23 % от анкетираните са опитвали наркотични вещества или са имали контакти с лица употребявали наркотични вещества .
Това ни дава основание да предложим за осъществяване на територията и сред населението на гр. В.Търново Общинска програма за профилактика и лечение на злоупотребата с наркотици, психоактивни вещества и алкохол и проблемите свързани с тях .
ІІ. Методологична ориентация на програмата
Методологичната основа на програмата и мерките , които произтичат от нея,е системния подход.На тази основа наркоманиите и алкохолизма се разглеждат като системно разстройство , което обхваща всички сфери на социалната система : обществото като цяло,неговите структури /семейство,училище ,здравеопазване /, ведомствата и индивида с неговите личностно-поведенчески и телесно-биологически функции.В този смисъл следва да бъдат насочени мерките по предпазване и преодоляване на проблема.
Структурата на предлаганата програма следва тези методологически предписания.
ІІІ. Цели на програмата
1.Стратегическа цел
1.1. Информационно осигуряване на работата на община Велико Търново по намаляване разпространението , употребата и злоупотребата с психоактивни вещества.
В тази сфера усилията на общинското ръководство ще бъдат насочени в следните основни направления:
Събиране на необходимата информация ;
Обработка на събраната информация;
Адресиране на събраната и обработена информация към различни заинтересовани социални субекти;
Във връзка с целите и задачите на специализираната поддържаща информационна система могат да бъдат използувани различни източници :
Статистическите данни от специализираните държавни органи и институции на централно и регионално равнище, даващи сведения за степента и характера на употребяващите;
Данни от представителни за страната и региона социологически, психологически, медико-социални и други проучвания, доближаващи се до статистическите данни;
Данни от представителни за региона и общината социологически, психологически, медико-социални и други проучвания, включително и такива , финансирани и / или/ от Община Велико Търново;
Данни от сондажни, пилотни и други непредставителни от социологическа гледна точка проучвания, очертаващи тенденции, модели на поведение, социално-групови характеристики и т.н.;
Различни по вид и характер документи, изработени от други институции / държавни , обществени и частни /- преди всичко печатни аудио- и видео материали;
При събирането на необходимата и достатъчна информация се използуват методологическите принципи и възможности, познати от досегашната практика в проблемната област на наркоманиите в нашата страна и чужбина. Ще се ползуват като собствени , така и външни методики и инструменти за набиране и регистриране на информация. Такива инструменти и цялостни методически пакети ще бъдат търсени и заимствани от други аналогични общински програми в сраната, изследователски и информационни центрове и звена на местно , национално и международно равнище.
Необходимата информация ще се събира по два начина :
Постоянно / данни от статистически и др. външни информационни източници /;
Проблемно-целево / тази информация, която ще бъде събирана със собствени средства и по собствена инициатива , най-вече по повод определен проблем /.
1.2.Обработка на информацията
При обработката на събираната информация могат да се разграничат условно две равнища :
първична /текуща/ обработка, която обхваща :
- описване, систематизиране и класифициране на информацията най-вече от документен тип – печатни, аудио- и видеоматериали;
- шифриране и създаване на масив с данни на компютър за всеки отделен източник;
1.3. Потребители на информацията
Събраната и обработена информация може да бъде адресирана и да обслужва :
общинското ръководство на гр.В.Търново и инициирани или подпомагани от него общински и регионални програми за профилактика, превенция и лечение на наркоманите;
други местни и регионални институции, както и национални програми за профилактика и превенция
В заключение трябва да се каже, че в перспективен план така структурирана и оформена общинската информационна система може да стане участник и партньор в бъдещи и сега развиващи се проекти и програми, за което съществуват достатъчно благоприятни условия .
2.Приоритетни превантивни дейности
Като основна задача тук се извежда навременното разкриване факторите на риска, рисковото поведение и евентуални рискови групи за възникване злоупотреба с психоактивни вещества и алкохол, както и въвеждане на мерки за преодоляване на тези рискове.
2.1 Главни насоки на профилактичната дейност
- повишаване информираността и чувствителността на ръководните, педагогическите, здравните и други такива кадри към проблемите на наркоманиите и алкохолизма;
- промяна на нагласите и хуманизиране на подходите като основа за ефективност на програмите;
- обучение в умения за откриване на рискови фактори, рисковото поведение, рисковите групи и работата с тях;
2.2.Основни техники и методики
- създаване и разпространение на информационни печатни, аудио- и видеоматериали по проблема, както и използване възможностите на интернет;
- провеждане на няколкостепенни семинари с използуване на дидактични подходи и техники от социално-психологически тренинг;
- подготовка на обучители и агенти на промяната;
3.Приоритетни лечебни дейности
3.1. Краткосрочни програми : лечебни подходи за овладяване на острите състояния при прекъсване на злоупотребата с дрога и алкохол, лечение на неотложни състояния и остри и подостри психични разстройства
3.2 Средносрочни програми: лечение на лица с алкохолен и наркоманиен проблем в условията на извънболнични психотерапевтични и други програми, групови подходи и интервенции в семейна и друга референтна среда.
ІV. Целеви групи
1.учениците от всички степени на образователната система;
2.младежи необхванати от образователната система;
3.групи по месторабота;
4.специфични групи с повишен риск;
5.места за лишаване от свобода
6.студенти и военнослужещи
V. Място на провеждане
Настоящата програма е насочена към населението на Община Велико Търново, като акцентът е поставен върху по-големите населени места.
VІ.Практически дейности
1.Функционално участие на държавните, общинските и обществени организации
Това осигуряване следва да бъде осъществено чрез създаване на Общински съвет по наркотичните вещества за работа по проблемите на злоупотребата с наркотици, психоактивни вещества и алкохол.Този съвет се формира ,на основание чл.15 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите. Ефективността от неговата работа ще зависи от участието на представителите на всички заинтересовани ведомства.
2.Сектор за профилактика и лечение на алкохолизма и наркоманиите към Диспансер по психични болести, гр.Велико Търново
Създаването на такава структура е необходимо условие за реализацията на информационните, профилактичните и лечебните цели на програмата. Секторът да бъде разположен в две структури: извънболнична структура и болнична структура. Извънболничната дейност ще се реализира в Център за рехабилитация на зависимости и кризи на личността в две посоки :
2.1.Извънболнична специализирана медицинска помощ, реализираща се извън територията на диспансера с цел преодоляване на психиатричната стигма и негативното отношение към психиатричните заведения.
2.2.Извънболнична рехабилитация, след проведено стационарно лечение на лица със зависимост и състояние, след прекаран стрес на личността в подходяща база , намираща се в район с необходимите природни и климатични условия.
VІІ . Финансиране на програмата
- целево финансиране от Националния Съвет по Наркотични вещества
- от бюджета на Община Велико Търново
- спонсорство и дарения
VІІІ. Мониторинг по програмата
-Национален съвет по наркотичните вещества - София , като определящ и координиращ орган на националната политика в областта на наркотичните вещества и прекурсорите, поема ангажимента да провежда системно методично ръководство на програмата и да предложи методология за оценка на нейната ефективност, която да се извършва веднъж годишно и да бъде докладвана на общинското ръководство и на цялата общественост.
-Общински съвет за ограничаване злоупотребата с наркотици –Велико Търново - като орган контролиращ изпълнението на мероприятията и дейностите, заложени в Програмата за ограничаване злоупотребата с наркотици, психоактивни вещества и алкохол, приета от Общински съвет Велико Търново
-Общински съвет Велико Търново.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:.....................
/Т.Д.ТОДОРОВ/
ПРИЛОЖЕНИЕ
Дейности по осъществяването на поставените пред Програмата цели
І. Мероприятия по информационното осигуряване на Програмата :
-Създаване на работна група с цел информационно осигуряване на работата на Общинския съвет по наркотичните вещества със задачи:
а/ изготвяне на информационен бюлетин;
б/ създаване на Информационна база;
ІІ. Мероприятия по превенцията в борбата с наркоманиите:
1.Изграждане на ученически клуб "Живот без дрога " – обучение на връстници от връстници СОУ " Ем. Станев "
2.Издаване на здравно – образователни материали- дипляни, видео клип, ръководство за родители и др.
3.Организиране на месечна кампания по темата- ТV предавания , концерти , дебати.
4.Учредяване на коалиция / сдружение / на родители , ученици и учители за борба с наркоманиите .
5. Обучение на общопрактикуващите лекари за превантивна , профилактична дейност и своевременна диагностика на наркоманиите.
6. Обучение на обществените възпитатели, педагогическите съветници и училищните настоятелства, учители и училищни ръководства.
7. Провеждане на текущи тренинги и беседи по проблемите на зависимостите в училищата.
ІІІ. Мероприятия, свързани с приоритетни лечебни дейности:
1. Съдействие във връзка с провеждане на фамилни и индивидуални психотерапии;
2. Съдействие във връзка с провеждане на социално-трудовата рехабилитация;
ІV. Мероприятия, свързани с Практически дейности
1.Предложение за допълнение към Наредба №1 на Община Велико Търново.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:.........................
/Т.Д.ТОДОРОВ/