ПРАВИЛНИК ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ И ФУНКЦИОНИРАНЕ
НА ЕДНО ГИШЕ НА ПРЕДПРИЕМАЧА
ГЛАВА I - ОСНОВНИ ПРАВИЛА
Член 1
Предмет
Настоящият оперативен Правилник дефинира критериите за организация и методите за управление на дейността на Едното Гише на Предприемача /ЕГП/ в Община Велико Търново.
Член 2 Дефиниции
1. За целите на настоящия Правилник:
Член З Сфера на приложение
ЕГП е компетентно за издаването на Единен документ /обща разрешителна разпоредба/ включващ към себе си комплект Актове, в т. ч. административни, изискуеми по Закон и други нормативни документи, предназначени: за дейностите в областта на икономиката, занаятчийството, индустрията, търговията; туризма, земеделието, публичните дейности и услуги, както и вътрешни ремонти на помещения, преустроени за ползване от фирмата и др.
Член 4 Цели
Едното Гише на Предприемача има за цел следното:
- административна, за управление на процедурата, както и за индивидуализиране и сигнализиране на нуждата от опростяване на процедурите в дейността на Едното гише;
- информационна, за подпомагане и ориентиране на фирмите и потребителите по принцип, с конкретно наблягане на административните аспекти на териториалната подредба /градоустройствени планове, особености в околната среда, изкуството и архитектурата, областни закони и закони на ниво провинция и т.н./ на териториалните възможности /финансирания, финансови и данъчни облекчения на ниво ЕО, национални, регионални и местни/
Член 5 Учредяване
ЕГП е създаден към Дирекция "АПИО"на Община Велико Търново.
Член 6 Задължения на Отговарящия за ЕГП
На отговарящия за ЕГП се възлага процесът по издаване на единния документ /обща разрешителна разпоредба/ включващ към себе си комплектът Актове. На отговарящия за ЕГП са възложени също така и всички задачи свързани със сроковете и отговорността по административната процедура
Член 7 Задължения на Отговарящия по процедурата
1. Оставайки в сила отговорностите на отделните референти на ЕГП в другите общински отдели или към другите администрации, свързани с Актовете, отговарящият за процедурата, в чл. 2 от Правилника, координира дейностите, в процеса на издаване на Актовете и в частност:
- координира резултатите от предварителните проучвания и техническите мнения на другите администрации и на другите общински отдели, които в различните случаи са намесени в едната процедура, отправяйки директни запитвания, ако е нужно, към отделните референти да конкретните процедури;
- сезира отговарящия ЕГП, в случаи на забавяне или при неизпълнение;
- в случай на продължаващо неизпълнение или закъснение сезира отговорника ЕГП, който от своя страна уведомява компетентните органи на имащите отношение администрации за съответния отговарящ;
- свиква специално, понякога абстрахирайки се от исканията на фирмата и с цел да се изкажат предварителни становища, експертен съвет;
- грижи се да бъдат проведени изслушванията на фирмите, въвличайки, ако се налага, и съответните администрации;
- грижи се да бъде комуникирана информацията на заинтересованите.
2. Отговарящият за процедурата следи дейността на ЕГП да се извършва съгласно следните принципи:
максимално внимание към нуждите на потребителя; точно спазване на сроковете, на утвърдените формуляри и на процедурите;
разрешаване на спорни въпроси.
Член 8
Отношения между ЕГП и другите общински отдели
Общинските отдели, свързани с процедурата, осигуряват за действията, които са в тяхна компетенция, стриктно спазване на определените срокове разписани в ал. 6 и 7 на чл. 16, давайки, ако е наложително, приоритет на практиките, указани от отговарящия на ЕГП.
Член 9 Организация на ЕГП
ЕГП е структурирано според критериите на Устройствения правилник на Община Велико Търново и на структурата на общинската администрация, с цел осигуряване на срочно и ефективно функциониране на ЕГП, при спазване на действащата нормативна база.
Член 10
Технологични средства и достъп до информационния архив
1. ЕГП използва налични информационни системи, касаещи определени процеси в Администрациите.
2. При възможност ЕГП гарантира достъп до всеки, който иска да провери развитието на своята практика или да получи информация за мерки, за облекчавания и насърчаване на инвестициите, възможности за локализиране и релокализиране, дейности по промотиране на фирмите.
3. С цел бъдещето използване на информационните програмите същите следва да гарантират следните функции:
- Връзка в мрежа с общинските информационни архиви;
- Обществена база данни, организирана по карти за отделните процедури, с описание на действията, изискващи се от фирмите относно производствените терени;
- Автоматизирано управление на процедурите на ЕГП, което да съдържа следните минимални изисквания: посочване на номера на заявлението, на типологията и датата на началото на процедурата, идентификационни данни на запитващия, обобщаваща схема на целия процедурен ред и съответната фаза на развитие на заявлението.
- Реализиране на информационен архив на всички постъпили запитвания;
- Създаване на база данни, в анонимна форма, на въпросите и съответните отговори, касаещи различните процедури;
- Единна база данни за териториалните възможности, с посочване на възможните производствени терени, финансовите и фискални облекчения на територията на общината.
4. Достъпът до публичната информация е гарантиран за всеки, който има интерес, чрез обществената мрежа.
5. При спазване изискванията на ЗДОИ и 33ЛД публичната информация касае главно:
- Действията, предвидени от процедурите за производствените терени;
- Представените запитванията за разрешителни със съответната фаза на обработка, в която се намират, или с крайния резултат на процедурата;
- Събиране на въпросите и отговорите за различните процедури;
- Съществуващите териториални, данъчни и финансови възможности;
За тази цел се създава единен списък с набор от необходимите документи, касаещи определените процедури по закон, както становища по запитвания, конкурси, схеми за запитвания и всичко друго, необходимо за една цялостна информационна дейност.
Член 11 Обучение и осъвременяване
Ръководството на Община Велико Търново планира и осъществява самостоятелно или чрез външни курсове периодично професионално обучение и повишаване административния капацитет на служителите, в рамките на Общинска администрация Велико Търново, участващи в процеса.
ГЛАВА II - ПРОЦЕДУРИ
Член 12 Видове
Процедурите в ЕГП могат да приемат формата на опростени процедури или на процедури чрез самосертифициране.
Член 13 Опростена процедура
1. Като се изключат процедурите за оценяване на съвместимост и влияние върху околната среда на съоръжения, в които се използват ядрени вещества, съоръжения за производство на оръжие, дейности за производство, рафиниране и складиране на петролни продукти, временно съхранение, унищожаване, преработка и рециклиране на отпадъци, както и случаите на процедури по оценяване и контрол на околната среда при рискове от тежки инциденти, свързани с опасни вещества и превенция и намаляване на замърсяването, се прилага предвиденото в настоящия член.
2. Ако в предвидените срокове един от отделите или заинтересованите администрации се произнесе негативно на запитването за становище или съгласие, то заключението се известява на заинтересования в тридневен срок и процедурата се счита за приключила.
Негативното заключение трябва да е адекватно мотивирано като всеки заключителен акт е една процедура и трябва да дава възможност на запитващия да получи пълна оценка с цел предвиденото в следващите алинеи.
3. В такъв случай, запитващият, в двадесетдневен срок от известения му отказ, може да поиска от структурата да свика служебна конференция с цел да определи и евентуално да съгласува условията за преодоляване на отказа.
4. 3а запитването, споменато в предишната алинея, трябва да се попълни специален формуляр, който може да се получи от ЕГП с посочени следните данни:
а) данни на заинтересования и на фирмата;
б) идентификационни данни за отхвърленото запитване;
в) аргументите, на базата на които се счита за преодолим изказания отказ;
г) актовете, които биха могли да се издадат според целите на предишната точка;
д) датите, на които заявителя предпочита да се проведе служебната конференция.
Указанията от предишните точки в), г), д) не обвързват по никакъв начин решенията на структурата или на другите заинтересовани учреждения.
5. При безрезултатно изтичане на срока, предвиден за издаването на становища, в следващите пет дни Отговарящият свиква служебна конференция..
6. Свикването на служебната конференция става публично достояние и в същата могат да участват и чрез представяне на записки и документи, всички носители на обществени или частни интереси, индивидуални или колективни, както и интереси на асоциации и комитети, чието мнение може да е от значение за проектите на производствените съоръжения. Участващите в събранието могат да участват директно или да бъдат представяни от доверени технически лица и експерти.
7. Служебната конференция, на която могат да бъдат поканени и общинската администрации и отделите, които не са дали отрицателно мнение или не са участвали в процедурата, не се провежда в случаите, в които заинтересованите отдели са изпратили в предвидените срокове положителното си мнение на базата на предложение за изменение, представено от заинтересования.
8. Работата на участниците, информацията за произведената документацията и за интервенции, направени по време на конференцията, се отразява в протокола и/или във финалния акт.
9. Отговорниците от Дирекциите или Общинските отдели, свикани за конференцията, трябва да гарантират участието в същата на служители, хабилитирани да изразят окончателно становище или акта за компетентно мнение.
10. Конференцията фиксира срок, в който трябва да се изкаже становището.
11. Процедурата трябва да се приключи, при всички случаи, в рамките на шестдесет дни.
12. Отговарящият ЕГП с известяването за свикване на конференцията, може да посочи работен календар със срокове.
13. Служебната конференция преминава в предварителното разглеждане на проекта, за който се изготвя протокол, съдържащ разрешителните и технически становища, предвидени от законовите норми.
14. Протоколът, съдържащ решенията, приети на служебната конференция, както и наблюденията, направени от взелите участие лица, съдържа и крайната окончателна мярка по процедурата. Същата се съобщава от отговарящия ЕГП на заинтересованата страна.
Член 14
Процедура чрез автосертифициране
1.Административната процедура започва от компетентната структура при представянето от страна на заинтересования на заявление по образец.
2. Заявлението трябва да съдържа:
а/ лични данни за заинтересования;
б/ адрес, телефон на фирмата/дружеството;
в/ данни на упълномощеното лице, при наличие на такова;
г/ подписи на заинтересования и/или представляващото го упълномощено лице;
е/ заявления /автосертификати, суперфиция или договор, заместващи нотариалния акт и др./ предвидени в действащите нормативни разпоредби, свързани със започването на конкретната дейност;
ж./ документите /чертежи, технически доклади, приложения и др./, необходими според действащите разпоредби във връзка със запитването;
з./ разрешение за строеж;
и./ автосертифициране, удостоверяващо съответствието на проектите с отделните предписания, предвидени от законите, касаещи градоустройството, сигурността на съоръженията, здравеопазването и опазването на околната среда, подготвени от компетентни професионални лица или професионални фирми, подписани от същите и от законния представител на фирмата.
3. Автосертифицирането не може да се отнася до:
а. процедури за оценяване на ефекта върху околната среда;
б. процедури, свързани с контрола на рисковете от инциденти с определени опасни вещества;
в. процедурите относно контрола, опазването и намаляването на замърсяването на околната среда;
г. други материи, за които в действащото законодателство не се позволява самосертифициране;
4. След подаване на заявлението, структурата слага начало на евентуалната процедура за издаване на съответното разрешително.
Член 15 Едната процедура
1. Процедурите, определени от настоящия правилник, започват с подаване на едно заявление, използвайки специалните формуляри, които се разпространяват от ЕГП, директно от заинтересования или от упълномощени от него лица. Към заявлението се прилагат и бланките за запитвания, обявяване или заявление за започване на дейност, както и съответната документация, предвидена за активиране на различните подпроцедури. Заявлението, оформено според нормите за поставяне на печати, таксови марки и всякакви други държавни такси и плащания, и разпорежданията, свързани с проучвателната и/или секретарска работа, се подава директно на Едното Гише, заедно с останалите необходими документи и декларации.
2. Заявлението се завежда в единното деловодство на Община Велико Търново с възможност за всеки заинтересован да проследи фазата на процедурата или крайното решение по заявлението за разрешително.
3. От датата на завеждане на заявлението започва да тече срока за изпълнение на процедурата, който срок Гишето трябва да съобщи на заявителя;
4. ЕГП реализира официално преглеждане на документацията и представените
разрешителни в момента на предаването с оглед съобразността и пълнотата, при следните възможни варианти:
а. Когато в заявлението липсват приложени изискуеми документи или не могат да се определят активираните административни процедури, ЕГП писмено известява заинтересования за прекъсването на сроковете, до попълване на липсващите документи. След попълването на комплекта документи, срокът започва да тече отново.
б. В случай на наличие на необходимите изискуеми документи, в срок от пет работни дни Гишето изпраща копие от запитването, придружено със специфичните документи до компетентните за съответното проучване отдели и администрации, с цел издаване на становища в предвидените от закона срокове и от действащия протокол за спогодба.
За вътрешните отдели на администрацията се изготвят протоколи с регламентация на процедурите с цел да се балансират различните организационни изисквания и нуждата от спазване на определените от закона срокове.
5. Компетентните отдели за проучването, когато установят липса на документи, която не е била забелязана в предвидения преглед на ЕГП, информират Гишето за нея в тридневен срок от датата на получаването на гореспоменатата документация.
6. Във връзка с разпоредбите по чл. 15, ал. 5 ЕГП в тридневен срок да изпраща писмено искане за допълване на документацията. В този случай сроковете на процедурата се прекъсват от датата на изпращане на искането до датата на получаването на поисканата допълнителна документация.
7. Когато е нужно внасянето на уточнения за технически решения или решения по проектите или за спазването на административните и технически норми за характерен отрасъл, или когато проектът се окаже от голяма сложност, или се налагат промени промени в проекта, отговарящият за процедурата уведомява заявителя за свикване на проучвателна служебна конференция с изслушване и дискусии, които се отразяват в специален протокол.
8. Когато в края на изслушването се е стигнало до споразумение относно характеристиките на съоръжението, съответният протокол обвързва страните.
9. Датата за влизане в сила на единния документ /обща разрешителна разпоредба/ се посочва всеки път в разпоредителната част на самия документ.
Член 16
Проверка
Отговарящият за процедурата определя дата за насрочване на служебна конференция, информирайки се предварително за готовността на експертите, работещи към другите дирекции и отдели. Дирекциите и отделите се задължават да гарантират участието на експертите в проверките, ако отговарящият за процедурата изрично е поискал това.
Член 17
Контрол на заявленията за начало на дейността и автосертифициранията
Компетентните в съответната област отдели се грижат да се извършват необходимите проверки на автосертифицирането, на известията за начало на дейност според предварително определените общи критерии на базата на всеки отделен случай и на съответното съдържание. Всяка дирекция или всяко учреждение определят начините на контрол и лицата, които ще го извършат.
Когато проучването включва самосертифицирания, получени от заинтересования или от негови заместници, които се окажат фалшиви, това води както до лична наказателна отговорност, така и представлява причина, възпрепятстваща издаването на крайната мярка.
Член 18
Преходни и заключителни разпоредби
§1. Едното Гише на Предприемача се активира съобразно критерии за поетапност, паралелно с активирането и развитието на специална информационна програма.
§ 2. Прилагането на Правилника се възлага на Кмета на общината, на упълномощените длъжностни лица в общинската администрация и администрациите на свързаните трети страни, участници в процеса.
§ 3. Правилникът може да бъде допълван и променян с решения на Великотърновски общински съвет.
§ 4 Този Правилник влиза в сила от деня на приемане на Решение № 1119/26.10.2006 год. на Великотърновския Общински съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
/инж. НИКОЛАЙ ТАЧЕВ/