ОТЧЕТEН ДОКЛАД
ЗА ДЕЙНОСТТА НА МКБППМН- ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО ЗА 2004г.
Причините за извършването на противообществени прояви от малолетни и непълнолетни са многоаспектни и се определят от макро и микросоциалните процеси в страната – дестабилизация на социалните структури, икономическа криза водеща до обедняване на населението. Тези фактори на макросоциално равнище дават своето отражение в дестабилизацията на микросредата – училище , семейство , неформален кръг. Налице е и криза в основните социални ценности, масово разпространение на социално – патологичната поведенческа нагласа. Нарастващият брой на разведените родители, както и на семействата намиращи се под границата на социалния минимум, разширява диференциацията сред децата.
Безработицата е другия реален фактор за голяма част от населението, който носи допълнителни травми върху психиката на малолетните и непълнолетните.
Тези фактори и процеси обхванали обществото ни резонират върху детската душевност и оказват своето негативно въздействие върху нея.
Безспорен е фактът, че борбата срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и постигането на положителни резултати в това направление е немислимо без повишаване на отговорността на институциите, които работят с малолетните и непълнолетните, осъществяване на пълен, действен и ефективен синхрон между тях. Немислимо е постигането на добри резултати без осъществяването на ранна диагностика на отклоненията от нормалното развитие на малолетните и непълнолетните, без задълбоченото, професионално и качествено проучване на причините за склонността към извършване на противообществени прояви и навременното им отстраняване. А това зависи от всички, работещи в институциите свързани с възпитанието, развитието и социалното адаптиране на малолетните и непълнолетните.
1. Състояние, структура и тенденции на престъпността и противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
На територията на община В. Търново през 2004 г. са извършени 78 /12,13%/ престъпления от 81 /13,34%/ малолетни и непълнолетни лица.
През 2003 г. броят на престъпленията е 76 /13, 60%/ извършени от 70 /12,13%/ непълнолетни лица и 14/2,5%/ престъпления от 18/3,12%/ малолетни лица.
През 2004 г. на отчет в ДПС са взети 37 малолетни и непълнолетни лица, като 32 от тях за извършени престъпления, 4 за противообществени прояви и 1 на друго основание.
През 2003 г. на отчет в ДПС са взети 41 малолетни и непълнолетни лица, като 27 от тях за извършени престъпления, 9 за противообществени прояви и 5 на други основания.
Извършените противоправни деяния в съучастие с пълнолетни са 34. Намалял е броят на престъпленията, извършени от лица, водещи се на отчет от предходни години, т. е. рецидивиращите. И през тази година има ръст на броя на малолетните джебчийки от други региони, посещаващи гр. В. Търново и извършващи този вид кражби. Регистрирани са 38 такива кражби.
През 2004 г. 27 лица, от които 10 малолетни и 17 непълнолетни, са станали жертва на престъпления извън семейството. Липсва информация за децата- жертва на престъпления в семейството.
Престъпленията са предимно: нанасяне на побой, извършване на грабежи с побой, изнасилване.
През годината ИДПС са работили с 20 непълнолетни и неомъжени проституиращи момичета, повечето от които са от други региони.
Броят на лицата, употребяващи упойващи и наркотични вещества, преминали през ДПС за 2004 г. е 22.
Липсва информация за точният брой на безнадзорните деца на територията на община В. Търново, за децата, извършващи хомосексуални услуги и за децата, привлечени към секти с криминогенен характер.
През годината не са констатирани нарушения на правата на малолетните и непълнолетните, извършващи противообществени прояви. Не са набелязани мерки от този характер.
Динамиката на противообществените прояви и престъпления, извършени от малолетни и непълнолетни лица на територията на община В. Търново през 2004 г. не се отличава съществено от общата картина в страната. Има лек спад в процентното изражение на същите.
Анализът на извършените общественоопасни деяния от малолетни и непълнолетни показва, че те могат да се групират по следния начин: грабежи, кражби на лично и обществено имущество, джебчийски кражби, нанасяне на побой със средна телесна повреда, кражби на мобилни телефони, рушене и унищожаване на обществено имущество.
2. Разглеждане на противообществените прояви, извършени от малолетни и непълнолетни /възпитателни дела/.
Децата, водени на отчет в ДПС през 2004 г. са 195 срещу 216 през 2003 г. В това число децата заведени на отчет през 2004 г. са 37 срещу 41 през 2003 г.
За 2004 г. от децата водени на отчет в ДПС в нормална среда живеят 46, в социално слаби семейства-44, в криминогенна семейна среда-30, 24 деца са сираци или полусираци, на 51 деца родителите са разведени или фактически разделени.
Броят на проведените възпитателни дела през 2004 г. е 48 /образувани са 58, по отношение на 62 лица/ срещу 23 за 2003 г. Наложени са 50 възпитателни мерки по чл. 13 от ЗБППМН. От тях :
"задължаване да се извини на пострадалия” на 2 лица;
"предупреждение” /и”мъмрене”/ на 6 лица;
"поставяне под възпитателен надзор на родителите или на лицата, които ги заместват за полагане на засилени грижи” на 7 лица;
"поставяне под възпитателен надзор на обществен възпитател” на 17 лица;
" задължаване на непълнолетния със свой труд да отстрани причинената вреда” на 2 лица;
"настаняване в СПИ”на 3 лица /едно от решенията бе обжалвано/;
"предложение за настаняване във ВУИ с изпитателен срок до 6 месеца” на 11 лица;
"настаняване във ВУИ” на 2 лица.
От разгледаните възпитателни дела 8 са по предложение на полицията, 2 по предложение на длъжностни лица, 38 по предложение на прокуратурата.
Като най-ефективна възпитателна мярка отново може да се посочи "поставяне под надзор на обществен възпитател", защото индивидуалната ,продължителна и по време работа, дава по-устойчиви резултати. Освен това позволява и работа с родителите.
През годината съществени проблеми при организацията и провеждането на възпитателни дела не са срещани. Трудностите, свързани с явяването на лицата, чието присъствие е задължително, много често са налице. В резултат на което е искано съдействие от органите на РПУ.
През 2004 г. няма случаи на отменени от съда решения на МКБППМН. Пред кмета на общината е обжалвано едно решение на Комисията, в резултат на което възпитателното дело бе преразгледано и наложената мярка променена.
През 2004 г. има наложени мерки по чл. 15 " предупреждение" по отношение на 4 лица.
През годината в Комисията не е постъпвала информация от страна на директори на корекционно-възпитателни заведения за родители, които не се интересуват от децата си, настанени в тези заведения.
Не са известни случаи на настаняване на деца в корекционно-възпитателни заведения не по реда на ЗБППМН.
3. Организационно състояние на МКБППМН
Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните функционира със Заповед на Кмета на община В. Търново № РД 22-199 от 18. 02. 2004г., съобразно разпоредбите на чл. 6 от ЗБППМН. Във връзка с промените в ЗБППМН /ДВ, бр. 66 от 2004 г./ със Заповед на Кмета на общината № РД 22 1704 /15. 10. 2004 г./ съставът бе актуализиран и до края на годината бе следният:
Председател: Зам. кмет "Хуманитарни дейности"
Зам. председател: Гл. експерт в отдел " ОН " към Община В. Търново;
Секретар: Педагог-психолог. Същият е на щат съгласно чл. 6, ал. 3 от ЗБППМН
Членове: Представители на общинска администрация- юристи, Гл. експерт "Център за социални услуги, Гл. експерт по проблемите на младежите, жените и децата; началник отдел "За закрила на детето"; експерт от РИО на МОН, директори на училища, педагогически съветници, ИДПС.
С Решение на МКБППМН и Заповед на Кмета на община В. Търново в началото на 2004 г. продължи функционирането на местни комисии в някои от кметствата на общината: В градовете Килифарево и Дебелец и в селата Самоводене и Ресен. Бе сформирана комисия за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и в с. Леденик. След влизането в сила на промените в ЗБППМН бе актуализиран съставът на МКБППМН гр. Килифарево със Заповед на Кмета на община В. Търново № РД 22 1841. До края на отчитания период актуализация в състава на комисиите в другите кметства не бе направена, поради което разглеждането на възпитателни дела там бе преустановено и те бяха поети от МКБППМН-община В. Търново.
Дейността на Комисиите в Кметствата се отчиташе редовно пред МКБППМН община В. Търново. Съществени организационни проблеми са налице при Комисията в с. Леденик. В резултат на същите две възпитателни дела не бяха разгледани в законосъобразния срок и впоследствие бяха изискани от МКБППМН В. Търново и прекратени поради изтичане на давностен срок.
През отчетния период Комисията проведе 5 пленарни заседания на които се разгледаха следните основни въпроси и се взеха решения, свързани със:
-приемане отчета за дейността на МКБППМН за 2003 г. и приемане Програмата за работа през 2004г.;
-уточняване броя на обществените възпитатели и персоналното им определяне;
-съвместни срещи с педагогическите съветници и представители на УКБППМН,
-набелязване на конкретни задачи за периода.
-решаване на въпроси, свързани с настанен от Комисията непълнолетен във ВУИ;
-запознаване с промените в ЗБППМН, решаване на въпроси, произтичащи от тези промени.
4. Дейност на МКБППМН.
Социално- превантивната дейност е важен акцент в дейността на институциите, които имат отношение към възпитанието на децата. Съществен принос в това отношение имат обществените възпитатели, педагогическите съветници и УКБППМН. От тази година съществено се подобри координацията между МКБППМН и УКБППМН. Представените програми за работа и отчети на дейността на УКБППМН дават ясна представа за приоритетните проблеми в дадено училище, както и за свършеното по отношение на тяхното разрешаване. В повечето от учебните заведения в общината се осъществява превантивна дейност по отношение на проблемите, свързани с употребата на алкохол, тютюнопушене, наркомании, криминогенни секти, хазарт, трафик на деца и жени, сексуална ескплоатация. Изнасят се лекции и беседи по горепосочените теми от ИДПС, педагогически съветници, обществените възпитатели, членове на МКБППМН.
По програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България" В. Търново е пилотна община по Компонент 7: "Превенция на рисковото сексуално поведение сред подрастващи и млади хора в и извън училищна среда". По този Компонент в 13 от училищата в гр. В. Търново от тази година бе въведен СИП "Здравно образование". Широко използван в програмите за работа е подхода "Връстници обучават връстници", който освен останалите предимства позволява информацията да достига и до децата, които не посещават тези СИП-ове. В други три от училищата се развива и училищна политика, насочена към превенция на рисковото поведение и обучение по “Репродуктивно здраве”. По този начин се обхващат всички ученици от целевите групи.
По отношение на младите хора извън училище от общински екип, в който участват представители на МКБППМН, представители на ХЕИ, общински служители и млади хора, бе изготвен и защитен проект "Аз искам да знам как да живея", насочен към превенция на рисковото поведение сред подрастващите и младите хора извън училище. Същият стартира в края на отчитания период.
Към Комисията функционира консултативен кабинет, чиято основна задача е осъществяване на контакти с деца и родители, потърсили помощ при разрешаване на проблеми, свързани поведението на малолетните и непълнолетните.
С помощта на УКБППМН, обществените възпитатели и педагогическите съветници се съдейства на органите на образованието за обхващане на подлежащите на задължително обучение деца.
За отчитания период от страна на ръководството на МКБППМН са осъществени неколкократни посещения в намиращите се на територията на общината ВУИ с. Габровци, ДОВДЛРГ с. Балван, ДОВДЛРГ " П. и М. Велкови" гр. В. Търново, ПУИ с. Ново село. Не са констатирани нарушения на режима и условията на работа. Отчетени са проблеми с възможностите за осъществяване на ефективен контрол върху поведението на някои малолетни и непълнолетни възпитаници, настанени в ДОВДЛРГ с. Балван и ДОВДЛРГ "П. и М. Велкови" гр. В. Търново. В резултат бяха образувани и разгледани възпитателни дела и наложени конкретни възпитателни мерки.
5. Взаимодействие на МКБППМН с ИДПС, органите по образованието, УКБППМН, педагогическите съветници, ДСП /ОЗД/, съд, прокуратура, следствие, центрове за работа с деца, НПО, медии и др.
На територията на Общината работят трима ИДПС към РПУ. Същите са членове на МКБППМН и работят компетентно и отговорно при решаване на възникналите проблеми. Активно е участието им при разглеждането на възпитателните дела. На добро ниво е взаимодействието по отношение издирването и уточняването на малолетните и непълнолетните правонарушители, нуждаещи се от помощ. Не е уточнен начинът по който ефективно да се обменя на информация, относно дейността на обществените възпитатели.
МКБППМН поддържа редовни интензивни връзки със отдел "Образование и наука" към Община Велико Търново. Съвместно и на много добро ниво се работи по реализирането на Компонент 7 по Програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН". Обособяването и оборудването на консултативния кабинет на МКБППМН бе осъществено изцяло със средства от бюджета на отдел "ОН". Възможността той да бъде разкрит също бе реализирана с изключително съдействие от служителите на отдела.
На добро ниво са взаимоотношенията и решаването на съвместните проблеми със РИО.Член на комисията е експерт в инспектората, който много отговорно подхожда към ангажиментите си на такъв.
През 2003 г. се желаеше по – активно участие от страна на председателите на УКБППМН и членовете им. През 2004 г. има съществено подобрение в това отношение. Координацията на дейността и съгласуването и с МКБППМН от тази година е реален факт.
На добро ниво са контактите с отдела за "Закрила на детето". Началникът на отдела е член на комисията и с активното си участие в заседанията съдейства за постигането на положителни резултати. Социалните работници от ОЗД оказват ценна и необходима помощ при събирането на информация за изготвяне на докладите по възпитателните дела.
Взаимодействието ни със съда и прокуратурата също е на добро ниво. На повечето заседания участва прокурор, който помага на Комисията при решаването на казуси възникнали преди и по време на разглеждането на възпитателните дела.
През отчетния период по отношение на неправителствените организации добро взаимодействие беше налице между МКБППМН и МОС /младежки общински съвет/ особено в работата по проекта "АЗ искам да знам как да живя". В полза на работата на МКБППМН ще бъде сътрудничеството с център "Отворена врата", особено при изпълнение на възпитателните мерки по чл. 13, т. 3 и чл. 15, т. 2. Такова следва да се постигне в бъдеще.
Необходимо е засилване на координацията между Комисията, обществените възпитатели, УКБППМН и ръководствата на училищата от една страна и родителите на малолетните и непълнолетните от друга.
Преодоляването на проблема се състои в по – активното участие на родителите при решаването на въпроси свързани с превенцията на детската престъпност и активното съдействие и разбиране от тяхна страна на институциите работещи в тази насока.
6.Обществени възпитатели.
През периода комисията осъществяваше своята дейност с помощта на 20 обществени възпитатели.
Акцентът в работата на обществените възпитатели беше насочен към превантивната работа с малолетните и непълнолетните. Не бе подценена и идивидуалната корекционно-възпитателна работа. На шестмесечие същите представиха отчети за дейността си. На заседание на Комисията беше обсъдена дейността им и набелязани мерки за преодоляване на пропуснатите слабости. Тук може да се анализира факта, че почти всички обществени възпитатели работят в конкретно учебно заведение и проблемите в него са приоритетни. От една страна това много помага и улеснява достъпа до децата, до информация, свързана с образователния процес, с класните ръководители и т.н. Съществено е и за осъществяването на превантивна дейност. Но от друга страна в дейността си комисията трудно обхваща децата, които не учат или посещават училище, в което няма обществен възпитател. Затруднения се срещнаха и при извършването на проверките по чл. 16, ал. 2 от ЗБППМН, като основна причина и тук се яви ангажираността на хората, определени за обществени възпитатели. Този проблем не е значим когато касае действия на територията на училището в което работи обществения възпитател, но е съществен в случаите, когато изпълнението на проверката предполага отсъствие от основното работно място. Налага се изводът, че за обществени възпитатели е необходимо да бъдат привлечени и лица с възможност да отделят достатъчно време и за работа към Комисията, като за това следва да получават предвиденото в ЗБППМН възнаграждение.
Проблемите, свързани с материалното стимулиране на обществените възпитатели и през тази година не намериха окончателно разрешение, въпреки положените усилия от страна на ръководния състав.
Констатациите са, че независимо от постигнатото, обстоятелствата изискват още по активна работа от страна на обществените възпитатели. Липсва необходимата динамика и активност в работата с децата. Няма достатъчно инициативност. Изводите подсказват, че през настоящата година е необходима сериозна промяна в работата на обществените възпитатели, която да доведе до повишаване качеството на комплексната им дейност. Успоредно с това, следва да се направят промени в числеността и да се работи по разрешаване на проблемите, свързани с осигуряването на средства за материално стимулиране.
7. Квалификационна дейност.
Все още извършеното в това направление е напълно недостатъчно. Липсата на средства не дава възможност за организирането на перманентна, качествена и резултатна квалификационна дейност.
Членовете на Комисията участват редовно в квалификационните форми организирани от други институции – РПУ, РИО, ХЕИ, правителствени и неправителствени организации. В квалификационните форми организирани от ЦКБППМН участва секретаря на Комисията. Но това не е глобално решение на въпроса. Необходимо е квалификационната дейност да се организира от самата комисия, да бъде качествена, ефективна и непрекъсната. Но на този етап не можем да посочим съществени резултати в това отношение.
Желанието ни е осигуряване на възможност за провеждане на квалификационна дейност с обществените възпитатели и останалите специалисти, ангажирани с превенцията на противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, като тази квалификация да води до създаване на конкретни умения за работа с агресивни деца, с безнадзорни деца, с деца, жертви на насилие, и т.н.