Препис извлечение от Протокол № 6
от заседание на Общински съвет,
проведено на 22.01.2004 година.
ОТНОСНО: Приемане Годишен план за приватизация на общинската собственост в Община Велико Търново за 2004 година
РЕШЕНИЕ № 43
На основание чл. 21, ал. 1 ,т. 8 от ЗМСМА, чл. 6, ал. 2 от ЗПСК и чл. 10, т. 2, т. 3 и т. 4 от Правилника за дейността на Общинската агенция за приватизация, Общински съвет Велико Търново
1 Приема Годишен план за приватизация на общинската собственост в Община Велико Търново за 2004 година и утвърждава:
- Списък на общински нежилищни имоти със стопанско предназначение, обособени части от търговски дружества и дялове от търговски дружества - общинска собственост подлежащи на приватизация през 2004 година- Приложение 1;
- Очакваните приходи и разходи от изпълнението на плана за приватизация на общинската собственост за 2004 година - Приложение 2.
- Предприятия и обекти, които няма да се приватизират през 2004 г. - Приложение 3.
2. Във връзка с очаквани реални затруднения при осигуряване на предвидените с план-сметката приходи от приватизацията, Общинския съвет възлага на общинската администрация да подготви и внесе в срок, до края на м.февруари в НСПСК предложение за допълване и включване в годишния план за приватизация за 2004 година - Приложение № 1 с: дялове или акции от търговски дружества, обособени части от имуществото на търговски дружества с повече от 50 на сто общинско участие в капитала, общински нежилищни имоти, невключени в имуществото на общински търговски дружества, предназначени за стопански цели ,както и незавършени обекти на строителството, невключени в имуществото на общински търговски дружества.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:
/инж. Н ТАЧЕВ/
Вярно:
/И. Иванова/
ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ В
ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО ЗА 2004 година
Настоящият план за приватизация на общинската собственост в община Велико Търново за 2004 година е разработен на основание чл. 6, ал. 2 от ЗПСК и в съответствие с чл. 10, т. 2, т. 3 и т. 4 от Правилника за дейността на Общинската агенция за приватизация. Той представлява естествено продължение на програмите за приватизация на общинската собственост за 2003 година и предходните на нея години.
І. Приватизация на общинската собственост в периода 1994-2003 година
Приватизацията на общинската собственост в общината през периода е извършвана по приети от Общинския съвет програми и планове. Основни цели както на първата, така и на всяка една от следващите програми за приватизация са били: преструктуриране на общинската собственост, освобождаване на същата от несвойствени дейности, повишаване на икономическата ефективност от използуването на общинските активи, създаване на условия за повишаване на стопанската инициатива в общината, получаване на приходи и използуването им с инвестиционно предназначение. Във връзка с изложеното в програмите са включвани предимно неизползувани или неефективно използувани активи на дружества и на общината, а така също и незавършени обекти на строителството.
Общият брой на приватизираните обекти в периода е 278 броя или средно по 30 обекта на година, като отклоненията в повече или по-малко през отделните години се дължат на специфични особености на приетите програми и включените в тях обекти.
Приватизацията на продадените предприятия, обособени обекти, общински нежилищни имоти и незавършени обекти на строителството, предназначени за стопански цели е извършена чрез предвидените по закон приватизационни методи, като обобщените данни са представени в таблица № 1.
Таблица № 1
Период | Всичко | в това число : | |||||||
година | сделки | търг | преговори | чл.35 и ЗЛЗ | конкурс | ||||
брой | брой | % | брой | % | брой | % | брой | % | |
1999-2003 | 278 | 182 | 65,5 | 47 | 16,9 | 47 | 16,9 | 2 | 0,7 |
в т.ч. 2003 | 40 | 40 | 100,0 | - | - | - | - | - | - |
От таблицата се вижда, че през периода са използувани практически всички разрешени от закона методи за приватизация, като най голям е делът на обектите, приватизирани чрез пазарните методи “търг” и “преговори” - общо 82,4 на сто, от които 65,5 на сто чрез търг и 16,9 на сто преговори. Приоритетното използуване на метода "търг" е наложено от практиката, тъй като е установено, че този метод дава най-добра възможност за бърза, прозрачна и икономически ефективна приватизация.
Наред с посоченото по силата на ЗЛЗ и отменения чл. 35 от ЗППДОБП е извършена приватизация без търг или конкурс на 47 обекта, което представлява 16,9 на сто от общия брой приватизираните обекти. В съответствие с разпоредбите на закона основната част от договорите за приватизация за тези обекти са сключени с правоимащи работещи и наематели, при условията на разсрочено плащане включително до 2011 година и при лихва равна на половината от основния лихвен процент.
Поради развилите се през част от периода инфлационни и свръхинфлационни процеси в страната, последвани от деноминация на лева, приходите от приватизацията за отделните години са несравними величини. Във връзка с изложеното данните за приходите от приватизацията са обособени в два раздела - до деноминацията и след деноминацията на лева и са представени в приложената по долу таблица № 2:
Таблица № 2
Период | Приходи от приватизацията - лева | Изпълнение | |||
година | до деноминацията | след деноминацията | |||
програма | отчет | програма | отчет | % | |
1994-1998 | 2 951 020 000 | 4 326 361 000 | - | - | 146,6 |
1999-2003 | - | - | 6 608 860 | 7 450 360 | 112,7 |
в т.ч. за 2003 | - | - | 1 241 000 | 1 250 886 | 100,8 |
Получените през периода приходи в размер на 4 326 361 000 неденоминирани лева и 7 450 360 лева след извършване на деноминацията имат доларовата равностойност на 8 254 073 $, по курса към сключване на договора, което прави повече от 800 000 $ средногодишно. Анализът на получените приходи за отделните години показва, че по-високия размер на приходите през някои от годините се дължи на продажбата през съответната година на отделни големи обекти и предприятия като: Незавършен обект на строителството ГУМ, "Хлебопроизводство и сладкарство" ЕООД, "ДКЦ І - В. Търново" ЕООД, "Стоматологичен център І -В. Търново" ЕООД, супермаркети на "Ниш", кв. "Бузлуджа", кв. "К. Фичето", Бивша градска баня и други. В резултат на подходящото представяне на отделни обекти в централната градска част от продажбата на същите са постигнати рекордни цени, надхвърлящи 2 000 щ.д./кв.м.
От сравнението на данните за приватизираните обекти и получените от тях приходи се вижда, че през последните години е налице едно намаляване на приходите в абсолютно и относително изражение. Показателни в това отношение са резултатите за последните две години, през които са приватизирани 37,5 на сто от обектите, а са получени само 13,5 на сто от общата стойност на приходите. Това дава основание да се направят изводи както за намаляване на инвеститорския интерес, така и за изчерпване предлаганите атрактивни обекти и намаляване на приватизационния потенциал на общината.
От тази гледна точка интерес представляват и данните на разходите за приватизацията и тяхното сравнение с нормативно определените разходи, представени в таблица № 3:
Таблица № 3
Период | Разходи за приватизацията - лева | Разход х 100 | Превишение | ||||
година | до деноминацията | след деноминац. | приход % | на прих . над | |||
по норматив | по отчет |
по норматив | по
отчет |
по норм. |
по
отч |
разход. - лв. | |
1994-1998 | 432166000 | 73365000 | - | - | 7 - 9 | 1,7 | 358 801 000 |
1999-2003 | - | - | 763 232 | 372 426 | 9 | 5,1 | 390 808 |
в т.ч. за 2003 | - | - | 124 302 | 75 548 | 9 | 6,5 | 49 754 |
От таблицата се вижда, че нормативно отчислените средства за фонд "Разходи за приватизацията" превишават значително извършените разходи, в резултат на което през периода е реализирана икономия на 749 609 лева.
Освен строгата финансова дисциплина, принос за това имат и предприетите мерки от Об АП за защита на приходите във фонда, както и набирането на допълнителни средства чрез съпътствуващи приватизацията мероприятия.
Независимо от това анализът на данните показва, че след 1999 година е налице увеличаване на разходите за приватизация спрямо предходните периоди. Причината за това е във все по-трудната реализация на оставащите за приватизация недостатъчно атрактивни обекти, които изискват повече разходи за привеждането им във вид отговарящ на изискванията на инвеститорите.
Извън изложеното чрез сключените през периода приватизационни сделки в общината са:
- договорени и усвоени инвестиции за над 4 000 000 деноминирани лева, основната част от които в: ГУМ, "Хлебопроизводство и сладкарство", "Обществено хранене", производствен обект в супермаркет кв. "Бузлуджа";
- разкрити и запазени над 400 нови работни места, основно в горепосочените обекти;
- през периода е осъществен процес на преструктуриране на общинската собственост, при която същата е освободена от предимно неизползвани или неефективно използувани обекти, които представляват около 70 на сто от всички продадени обекти. В това число влизат: 80 обекта от "Нармаг" ЕООД, 50 обекта от Общината, 35 обекта от "Десислава" ЕООД, 14 обекта на "Обществено хранене" ЕООД, 9 обекта на “Свежест" ЕООД и други;
Приватизационния процес през периода е осъществяван в съответствие със законовите разпоредби и при спазване на изискванията за прозрачност, бързина и икономическа ефективност, показател за което е липсата на основателни жалби и влезли в сила съдебни решения, по отношение организацията на приватизационния процес в общината.
ІІ. План за приватизация за 2004 година
Макроикономическите условия, в които е съставен планът за приватизация за 2004 година се характеризират с редица фактори и проблеми, които действуваха и през изминалите досега години. Поради това, че голямата част от тези фактори и проблеми имат обективен характер и дългосрочна проява може да се очаква, че те ще продължат да оказват влияние върху инвестиционния климат в страната и през 2004 година, а именно:
- икономическите интереси на отделни държави с икономическо значение за световните пазари, а така също и международни компании с транснационален капитал пораждат политически проблеми, а те от своя страна имат икономическо въздействие върху икономиката на останалите страни;
- намалено потребителско търсене и спад в икономиките на някои от развитите страни, в това число и на такива водещи в световната икономика, прави нестабилни валутните им курсове в международен мащаб и оказва негативно влияние върху търговските баланси на трети страни;
-непрекъснато увеличаване на цените на енергоносителите /нефт, газ, въглища/, от страна на производителите, води до затруднения в страните потребители и е пречка за постигането на необходимата конкурентно- способност на цените на произвежданите от тях стоки;
Извън посочените външни фактори, неблагоприятно влияние върху състоянието на икономиката в страната оказват и някои фактори, които имат местно значение:
- непрекъснато увеличаващо се предлагане на стоки достигащи до пазара чрез нерегламентиран внос, контрабанда и предлагане на дъмпингови цени определено пречи на българския производител;
- предлаганите в страната кредитни условия за българските инвеститори, са с пъти по-тежки от условията в развитите страни, което задушава стопанската инициатива и пречи на инвеститорския интерес;
- липсата на технологично и техническо обновяване във водещите отрасли на българската промишленост продължават да се съчетават с недостатъчна стопанска инициатива в преобладаващата част от действуващите общински и държавни предприятия;
- наличие на "сива икономика", приходите от която се разпределят по нерегламентирани начини и остават извън разпределителните функции на държавата;
- продължаващи проблеми с правното състояние на някои общински имоти, което допълнително се утежнява от заявените реституционни претенции по всички възможни закони и водените по повод на тях съдебни дела;
- демотивиране на част от творческия потенциал на страната и търсене на възможност за реализация в други страни и при други условия.
За преодоляване на посочените проблеми, които съществуват в икономиката и на национално ниво, в проекта за бюджет за 2004 г. са предвидени мерки за създаване на условия и предпоставки за икономически растеж. Мерките са предимно макроикономически и са свързани с: намаляване на данък върху печалбата на предприятията; увеличаване на средствата за инвестиции в инфраструктурни проекти; освобождаване от ДДС на инвестиции по проекти в рамките на международно сътрудничество; намаляване на патентния данък за някои видове професии и др. Чрез посочените мерки се предвижда на национално и местно ниво да бъде създаден определен ресурс от свободни финансови средства, които да бъдат използувани както за повишаване на покупателната способност на населението, така и за подобряване на инвестиционния климат в страната.
Отчитайки горепосочените проблеми и мерките, които се предприемат за тяхното преодоляване, основните цели, заложени в плана за приватизация за 2004 г. ще продължат да бъдат свързани с икономическата концепция за преход към пазарно стопанство в условията на общините, а именно:
- продължаващо преструктуриране на общинската икономика чрез стесняване на обществения сектор и разширяване на частния. В този смисъл главна цел на общинската приватизация ще бъде създаването на необходимите условия и предпоставки за участие в този процес на икономически активни стопански единици, като двигател на прехода към пазарно стопанство;
- получаване на финансови приходи за общината, които да бъдат използувани като инвестиции за подобряване на общинската инфраструктура, оптимизиране и подобряване състоянието на общинските предприятия и организации, които осъществяват присъщите и определени от ЗМСА функции, разкриване на нови и запазване на съществуващите работни места.
В изпълнение на посочените цели планът за приватизация на общината през 2004 г. е продължение на започната работа през предходните години в следните основни направления:
- ликвидиране присъствието на общината в сферата на дейности, които не произтичат от нейните обществени и социални ангажименти. Става дума за дейности, в които в една или друга степен вече са приватизирани и в които частният сектор, вече е доказал своите по-добри възможности: търговия, услуги и всички губещи стопански дейности, които нямат социален характер: ”Фарма” ЕООД, “Десислава” ЕООД, “Свежест” ЕООД и други подобни;
- постепенно освобождаване на общината от дейности, които също са несвойствени за нея, но които не могат да бъдат предмет на незабавна приватизация, поради наличие на правни и други проблеми в тези предприятия и обекти : “ПИЕНО” ЕООД, “Болярка” ЕООД;
- продажба на дялове и акции от дружества, в които общината има миноритарни дялове: ”Обществено хранене” ООД, ВТО ”Мултиком” АД и други. Приватизацията на тези дялове и акции ще се извърши след приключване на заведените за тях съдебни дела;
-използуване на получените приходи от приватизацията за изграждане и поддържане на цялостната инфраструктура на територията на общината, в т.ч.: благоустройство и комуналното стопанство, поддържане и ремонт на улиците, изграждането на трафопостове, дворищни мрежи, ВиК инсталации и други подобни, свързани с изграждането и поддържането на В. Търново като културен, исторически и туристически център.
- осигуряване заплащането на предвидените по договор вноски, от страна на дружества, групови и индивидуални медицински практики, съгласно утвърдените план-графици за издължаване на закупените от тях обекти и дружества;
- осъществяване на следприватизационен контрол върху поетите задължения от купувачите за: усвояване на инвестиции и разкриване на работни места в закупените от тях обекти, както и изпълнение на други задължения, свързани с обособяване на закупените обекти в съответствие с одобрените за тях архитектурни планове.
С оглед на изложеното годишния план приватизация за 2004 г. съдържа:
- Списък на общински нежилищни имоти със стопанско предназначение, обособени части от търговски дружества и дялове от търговски дружества - общинска собственост подлежащи на приватизация през 2004 година- Приложение 1.
- Очакваните приходи и разходи от изпълнението на плана за приватизация на общинската собственост за 2004 година - Приложение 2.
- Предприятия и обекти, които няма да се приватизират през 2004 г. - Приложение 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:
/инж. Н ТАЧЕВ/