Препис извлечение от Протокол № 26
от заседание на Общински съвет,
проведено на 27.01.2005 година.
ОТНОСНО: Отчет за работата на Общинската агенция за приватизация за 2004 година
РЕШЕНИЕ № 396
На основание чл. 10, т. 3 от Правилника за дейността на ОбАП, Общински съвет Велико Търново
1. Приема отчета за дейността на Общинската агенция за приватизация в изпълнение на годишния план за приватизация за периода от 01.01.2004 г. до 31.12.2004 година.
2. Одобрява представените отчети за приходите и разходите в изпълнение на годишния план за приватизация за периода от 01.01.2004 г. до 31.12.2004 година.
Приложения: Приложения №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 7.
ВЯРНО:
/И. Иванова/
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
/инж. Н. ТАЧЕВ/
О Т Ч Е Т
за работата на Общинската агенция за приватизация
за 2004 година
Настоящият отчет за работата на Общинската агенция за приватизация за 2004 година е изготвен на основание чл. 10, т. 3 и чл. 12, ал. 8 от Правилника за дейността на Общинската агенция за приватизация и в съответствие с приетия план за работа на Великотърновския общински съвет за първото полугодие на 2005 година.
В отчета са включени данни, информация и анализи, произтичащи от взети решения на Об съвет в изпълнение на годишния план за приватизация в община В. Търново през 2004 година.
А. ПОДГОТОВКА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ОБЕКТИ, ВКЛЮЧЕНИ В ГОДИШНИЯ ПЛАН
Подготовката за приватизация на обектите, включени в годишния план за 2004 г. се характеризира с броя на взетите решения от Общинския съвет за откриване на процедури, приемане на анализи на правното състояние, приемане на оценки и обявяване на търгове. Данните за изпълнението и сравнението им с приетия годишен план посочени в приложената по-долу таблица с обобщени данни:
Показатели | План за 2004 година | Отчет за 2004 година | % |
Открити процедури за обекти | 6 | 13 | 216 |
Приети анализи и оценки на обекти | 24 | 24 | 100 |
Обявени търгове за обекти | 24 | 24 | 100 |
По-подробна информация за представените в таблицата данни, включва ща решенията на Об съвет за открити процедури, приетите и актуализирани цени и обявените и проведени търгове е посочена в приложение № 1 .
За стимулиране на приватизационния процес и преодоляване на възникналите затруднения през годината са предприети следните мерки :
- изготвяне на проекти за разделяне и обособяване на поземлени имоти и сгради с цел същите да бъдат подготвени за пазарното търсене и се постигне по-добър финансов резултат за общината. Във връзка с изложеното през отчетния период са изготвени и одобрени проекти за обособяване на 35 нови обекта на базата на съществуващите: “УПИ ІІІ в кв. 223 “а” с построени в него сгради” в кв. “Асенов” ; “Административно –производствена сграда” на ул. ”Ниш” № 7; ”Част от сграда” на ул. “Марно поле” № 4; “Спортен комплекс”- гр.Килифарево;
- промяна на тръжните условия с цел привеждането им към пазарните условия чрез прилагане на разсрочено плащане и намаляване на началната цена за обекти, които са обявявани многократно, в т.ч.:“Свежест” ЕООД и “Бръснаро-фризьорски салон” на ул. “Ксилифорска” №1”В”; “Поземлен имот с автобусна спирка, преустроена в търговски обект” в с. Райковци; “Поземлен имот със стопански постройки” в село Райковци; “Бивш пионерски дом” на ул. “Патриарх Евтимий Търновски “ № 18 , гр. Дебелец;”Помещения в сутерена на блок 3 в сградата на бивша градска поликлиника” на ул. “Марно поле” № 21;
- периодично актуализиране на годишния план и своевременно откриване на процедури за обекти, които могат да бъдат предмет на инвеститорски интерес, като: “Аптека № 14” на микропазар “Бузлуджа” и “Административно –производствена сграда” на ул.”Ниш” № 7 .
Поради възникване на конкретни обстоятелства, водещи до невъзможност или нецелесъобразност от приватизация на някои обекти , през годината по решение на Об съвет, същите са извадени от годишния план и е закрита процедурата им : “Фарма“ ЕООД; 47,2 на сто от капитала на “Обществено хранене” ООД; “Аптека№ 6” на ул. “Марно поле” № 21 ; “Помещения” на ул. “М. Габровска” № 4 “Г”; 34 на сто от капитала на “ВТО Мултиком”АД и “Механа” на ул. “Г. Мамарчев” № 14.
По решение на НСПСК през годината е замразена процедурата на подготвените за приватизация обекти: “Помещения на ІІ етаж в супермаркет кв. “Бузлуджа” и “УПИ Х -204 кв. 26 със сграда” в с. Пчелище.
Б. ПАРИЧНИ ПОСТЪПЛЕНИЯ ОТ ПРИВАТИЗАЦИЯ
Паричните постъпления от приватизация на общинска собственост през годината са формирани от: сключени сделки , вноски по разсрочени плащания и съпътствуващи приватизацията мероприятия, както следва :
Обобщените данни за паричните постъпления през годината са представени в приложената по-долу таблица , а конкретните данни са за всеки източник са посочени в Приложения №№ 2, 3, 4, 6 и 7 :
Показатели |
План за 2004 лв. |
Отчет за 2004 лв |
% |
Постъпления от сключени сделки | 600 000 | 636 728 | 106,1 |
Постъпления по разсрочени плащания | 250 000 | 307 835 | 123,1 |
Постъпления от съпътств.мероприятия | 128 567 | 163755 | 127,3 |
Всичко постъпления за годината | 978 567 | 1 108 318 | 113,3 |
Анализът на данните от таблицата и приложенията към нея дава основание да бъдат направени следните изводи и заключения:
- постъпленията от сключени сделки са с 36 728 лева, или 6,1 на сто повече от плануваното, което е резултат от проведен успешен маркетинг на предвидените за приватизация обекти, своевременна им подготовка за приватизация в подходящ да инвеститорите вид, безпроблемното провеждане на предвидените търгове и реализираното наддаване по време на същите ;
- постъпленията от вноски по разсрочени плащания са с 57 835 лева, или 23,1 на сто повече от плануваното, което е резултат от авансовото изплащане на дължимите вноски по договора за продажба на 91% “Свежест” ЕООД и предсрочното изпълнение на договорите за продажба на лечебните заведения за извънболнична помощ, поради спадането на курса на щ.д. спрямо българския лев;
- постъпленията от съпътствуващи мероприятия са с 35 188 лева, или 27,3 на сто повече от плануваното, което е резултат от: създадената добра организация за своевременно изпълнение на взети от Об съвет решения за възстановяване на дялови вноски и ликвидационен дял от ВТ-парк и “Фарма”; ЕООД ; продажба на документация и начислени по-голям размер лихви.
В.РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ПАРИЧНИТЕ ПОСТЪПЛЕНИЯ
Получените през годината парични постъпления от сделки , вноски и съпътствуващи мероприятия през годината са в размер на 1 108 318 лева . Същите са разпределени в съответствие с изискванията на чл. 10,ал. 1 , ал. 2 и ал. 3 от ЗПСК и чл. 7 от Наредбата за формиране и управление на приходите от приватизацията , както следва:
за фонд “ Инвестиционен”
Съгласно горепосочените нормативни документи и утвърдената с реш. № 295/2004 г план -сметка, средствата за фонд “ Инвестиционен” през годината са формирани на базата на :съществуващо начално салдо на средства по фонда; 91 на сто от постъпленията от сключени през годината сделки; 91 на сто от вноските и лихвите по разсрочени плащания; пълният размер на постъпленията от върнати заеми, дадени със средства от фонда ; пълният размер от ликвидационния дял на “Аптека № 6” на “Фарма”ЕООД; пълният размер на върнатата дялова вноска от ВТ-парк, както и пълният размер на начислените лихви по текущите сметки обслужващи фонда:
Показатели |
План за 2004 год - лв |
Отчет за 2004 г. -лв |
% |
Начално салдо на 1.01.2004 г | 26 735 | 26 735 | 100,0 |
Начисления през годината | 896 867 | 1 014 063 | 113,1 |
Всичко средства по фонда | 923 602 | 1 040 798 | 112,7 |
По-подробният анализ на данните от таблицата показва, че по отношение на приходната част е налице преизпълнение по всички показатели с изключение на показателя “върнати заеми”.Поради изтичане на всички договорени срокове за връщане на заемите от страна на “МОБАЛ д-р Ст.Черкезов” АД - В. Търново и “Ятрус” ЕООД - в ликвидация В. Търново, както и поради реалната опасност дадените заеми да не бъдат възстановени е необходимо Об съвет да приеме специално решение по този въпрос.
за фонд “Разходи за приватизацията ”
Съгласно изискванията на ЗПСК , Наредбата за формиране и управление на приходите от приватизацията в общината и утвърдената с реш. № 295/2004 г план –сметка, средствата във фонд “ Разходи за приватизацията” са формирани на базата на : съществуващо начално салдо на средства по фонда ; 9 на сто от постъпленията от сключени през годината сделки; 9 на сто от вноските по разсрочени плащания и дължимите към тях лихви ;пълният размер на приходите от продажба на информационни меморандуми и тръжна документация , както и пълният размер на начислените лихви по текущата сметка “ 9 % приходи от приватизация”:
Показатели |
План за 2004 год - лв |
Отчет за 2004 г. -лв |
% |
Начално салдо на 1.01.2004 г | 749 609 | 749 609 | 100,0 |
Начисления през годината | 81 700 | 94 255 | 115,4 |
Всичко средства по фонда | 831 309 | 843 864 | 101,5 |
Анализът на изпълнението показва , че преизпълнението средствата по фонда в сравнение с предвидените постъпления с план-сметката е резултат преди всичко от: по по-голям размер на отчисления, вследствие преизпълнение на годишния план за парични постъпления от сделки и вноски по разсрочени плащания, продажба на информационни меморандуми , тръжна документация и начислени лихви по текущата сметка на фонда.
Г. РАЗХОДИ ОТ ПРИВАТИЗАЦИОННИТЕ ФОНДОВЕ
Разходите на средства от приватизационните фондове през годината са извършвани в съответствие с одобрена от Об съвет план-сметка за приходите и разходите, свързани с приватизацията на общинската собственост през 2004 г. Същата е одобрена с реш.№ 43/22.01.2004 г. и актуализирана с реш. №№ 166/24.06.2004 г и 295/14.10.2004г.
Разходи от фонд “Инвестиционен”
Показатели |
План за 2004 г –лв. |
Отчет за 2004 г -лв |
% |
Средства по фонда за 2004 г | 923 602 | 1 040 798 | 112,7 |
Разходи от фонда за 2004 г | 904 240 | 884 988 | 97,9 |
Преходен остатък на 31.12.04 г | 19 362 | 155 810 | 804,7 |
От таблицата се вижда , че са осигурени необходимите средства за инвестиционната програма ,като едновременно с това е формиран преходен остатък за 2005 година.
През годината със средства от фонд “Приватизация инвестиционен” е финансирано изпълнението на редица инфраструктурни обекти като: реконструкция на ОДПФЗ “д-р Трейман”; ремонт на улици и улични осветления; ремонт на покриви на училища, детски градини и детски ясли; ремонт на помещения за общинска данъчна служба; осигуряване на стопански инвентар за нуждите на кметствата , придобиване на програмни продукти и др.
Разходи от фонд “Разходи за приватизацията ”
Показатели |
План за 2004 г –лв. |
Отчет за 2004 г -лв
|
% |
Средства по фонда за 2004 г | 831 309 | 843 864 | 101,5 |
Разходи от фонда за 2004 г | 444 000 | 235 930 | 53,1 |
Преходен остатък на 31.12.04 г | 387 309 | 607 934 | 157,0 |
Необходимо уточнение към извършените разходи от фонда е, че основната част от посочените разходи по фонда, а именно 151 326 лева, представлява заем даден на Общината, по решение на Об съвет.
По отношение на останалите разходи по-подробният анализ на показва, че е налице увеличение на разходите за: проектиране, консултантски услуги, маркетинг и реклама , заплати за Об АП и възнаграждение на НСПСК и намаление за : обяви, тръжни комисии, правни анализи и стопански разходи.
Независимо от наличието на обективни причини, водещи до непрекъснато увеличаване на разходите за приватизация ,при норматив по ЗПСК 9 на сто, разходите за приватизация през отчетния период представляват 7,78 на сто от приходите .
По-подробна информация за приходите и разходите на фонд” Разходи за приватизацията” от началото на годината е посочена в Приложение № 6 .
Г. ЖАЛБИ И ВЪЗРАЖЕНИЯ ОТ УЧАСТНИЦИ В ПРИВАТИЗАЦИОН- НИ ПРОЦЕДУРИ
С напредването на приватизационния процес, броят на атрактивните обекти намалява, тяхната цена съответно се увеличава. Предвид на изложеното
някои фирми, а така също и физически лица предприемат действия, с които се цели да бъде заобиколен Закона за приватизация и следприватизационен контрол и да получат привилегии, като се избегне тръжната процедура.
През годината е регистрирана една жалба, свързана с провеждането на приватизационната процедура за обособен обект “Аптека № 6” на ул. “Марно поле” № 21 , представляваща обособена част от “Фарма”ООД – в ликвидация – В. Търново. В резултат на своевременно взетите мерки от страна на НПСК и Об съвет жалбата е оттеглена, но сделката за обекта е реализирана по реда на друг закон.
Аналогичен е случаят с продажбата на остатъчния капитал от “Обществено хранене” ООД, където сделката е прекратена поради оспорване на същата от страна на съдружника на общината в посоченото дружество. Независимо от напредналата процедура, включваща и заплащане на определената цена от страна на купувача, поради невъзможност сделката да бъде финализирана, решението за продажба е отменено, а на определения купувач “Магрокапитал” ООД- София е възстановена заплатената сума заедно със законната лихва.По заведения е съдебен иск срещу “Мултиком” ООД , ВТРС вече има решение в полза на общината .
Продължават проверките и кореспонденцията във връзка с жалба и заявление с група бивши работници и служители от “Хлебопроизводство и сладкарство” ЕООД по сделка от 2001г. за продажба на 56 на сто от капитала на “Хлебопроизводство и сладкарство” ЕООД – В. Търново.
Д.СЛЕДПРИВАТИЗАЦИОНЕН КОНТРОЛ
Следприватизационният контрол през годината е осъществяван в съответствие със ЗПСК , Методиката за подготовка на приватизационни сделки и следприватизационен контрол и клаузите на сключените договори. Предмет на контрола са били предимно задълженията за плащане на предвидените по договор вноски и дължимите към тях лихви, и изпълнение на поети задължения за обособяване на обекти, а така също и за поддържане на работни места, както следва:
а/ Парични плащания, в т.ч. вноски , лихви и неустойки
Даннните за извършените за вноски по отделни обекти , начислените и заплатени лихви и внесените неустойки за периода от началото на годината са представени в Приложения №№ 3 и 4 .
б/ Задължения за обособяване на обекти, изграждане на нови инсталации и свързването им по установения ред.
През отчетния период са извършени проверки за изпълнението на задълженията в 23 обекта, с общо 15 купувачи .Въз основа на извършени проверки в подконтролните обекти са съставени констативни протоколи и с решения на НПСК същите са снети от отчет – Приложение № 5
И. ДРУГИ ДЕЙНОСТИ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ГОДИШНИЯ ПЛАН ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ .
През отчетния период са подготвени и проведени 18 заседания на Надзорния съвет за приватизация и следприватизационен контрол , на които са разгледани общо 134 въпроса, свързани с организацията на приватизационния процес, подготовката и изпълнението на годишният план за приватизация. Подготвени са и по предложение на НСПСК са взети 36 решения на ОбС, които свързани с приватизацията на общински предприятия , обособени обекти обезпечаване на инвестиционната програма с необходимите средства и др.
От приетите от началото на годината решения по-значими са: приемане отчет за изпълнение на годишния план за приватизация за 2003 година ; приемане на годишния план за 2004 година; приемане на нова методика за подготовка на приватизационни сделки и следприватизационен контрол; изменение и допълнение на Методиката за подготовка на приватизационни сделки; откриването на процедури за приватизация на включените в плана обекти ; определянето на цени и начин на приватизация за обекти за които са изготвени анализи и оценки ; актуализация цени и начин на приватизация за обекти към които не са продадени на проведени за тях търгове; актуализация на годишния план за приватизация и план-сметката за очакваните приходи и др.
През отчетния период са осъществени и други дейности, съпътствуващи приватизационния процес, които са свързани с изпълнението на годишния план като:създаване и поддържане интернет страница на Об АП ; създаване и поддържане на публичен регистър за хода на приватизационния регистър в общината; контрол върху връщане на дадени заеми; получаване на приходи от продажба на тръжна документация; контрол върху разходите и др.
Редовно е изготвяна и представяна по направления изискващата се аналитична и статистическа информация за хода на приватизационния процес в общината в т.ч. до: Държавен вестник, Общинския съвет, Общинската администрация, Сметната палата и други правоимащи държавни органи.
ОТЧЕТ
ЗА ОТКРИТИ ПРОЦЕДУРИ, ПРИЕТИ ЦЕНИ И ОБЯВЕНИ
ТЪРГОВЕ ЗА ПЕРИОДА ОТ 1.01.2004 ДО 31.12.2004 ГОДИНА
І. Открити процедури за приватизация
Обект |
Адрес |
Решение на Об С №….. |
Забележка |
Аптека № 14 -обособена част от”Фарма”ЕООД |
кв.”Бузлуджа” |
50/22.01.04 |
Обектът е продаден |
Помещ. в бл.3 на ДКЦ- об. част от”Фарма”ЕООД |
"М.поле” 21 |
50/22.01.04 |
Обектът е обя вяван 8 пъти |
Адм.производствена сграда |
" Ниш” 7 |
65/19.02.04 200/29.07.04 |
Изготвен про -ект за разделя- не . Тече проц. по оценка |
Аптека 6 в бл. 7 на ДКЦ об. част ”Фарма”ЕООД |
"М.поле” 21 |
89/11.03.04 |
Проц.е закрита с реш.на ОбС |
УПИ Х-204 кв.26 със сграда –бивше у-ще |
с. Пчелище |
137/13.5.04 |
Проц. е замра-зена от НПСК |
Помещение |
"В.Преслав” 4 |
137/13.5.04 |
Обектът е продаден |
УПИ ІV кв.99, заедно с дял І от комбинирана сграда |
с. Шемшево |
196/29.7.04 |
Обектът е обя вяван 4 пъти |
Магазин за хранителни стоки |
"Т.Търновски” № 25 вх.”Б” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
Магазин |
"Т.Търновски” № 25 вх.”В” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
Магазин |
"Т.Търновски” № 25 вх.”Г” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
Магазин за месо |
"Т.Търновски” № 25 вх.”Г” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
Магазин |
"Т.Търновски” № 25 вх.”Д” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
Магазин |
"Т.Търновски” № 25 вх.”Е” |
390/28.12.04 |
Обектът е от плана за 2005 г |
ІІ. Приети цени и обявени търгове
№ |
Обект |
Решение на ОбС № … |
Приета цена –лв. |
Дата на търга |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | УПИ І –квартал 370 , кв. “Картала” | 49/22.01.2004 | 20 242 | 17.03.04 |
2 | УПИ ІІ –кв. 370, кв. “Картала” | 49/22.01.2004 | 17 155 | 17.03.04 |
3 | УПИ ІІІ–кв. 356,кв.”Бузлуджа” | 49/22.01.2004 | 9007 | 17.03.04 |
4 | УПИ VІІ–кв. 356,кв.”Бузлуджа” | 49/22.01.2004 | 6820 | 17.03.04 |
5 | УПИІІ–квартал35,улица ”Освобождение ” | 49/22.01.2004 | 14110 | 17.03.04 |
6 |
УПИ ІІІ – квартал 35 - улица ”Освобождение ” |
49/22.01.2004 |
14360 |
17.03.04 |
7 |
УПИ -VІ– квартал 35, улица ”Освобождение ” |
49/22.01.2004 |
11890 |
17.03.04 |
8 |
Бивш пионерски дом -Дебелец |
66/19.02.2004
164/24.06.04 |
34630
27 704 |
09.04.04 23.04.04 14.05.04 28.05.04 20.08.04 |
9 |
Аптека № 14, кв.”Бузлуджа” |
66/19.02.2004 |
32572 |
09.04.04 |
10 |
Помещение в сутерена на бл. 3 на бивш ДКЦ – ул.“М.поле”21 |
66/19.02.2004
163/ 24.06.04
389/ 28.12.04 |
68897
62 007
55 118 |
09.04.04 23.04.04 14.05.04 28.05.04 20.08.04 03.09.04 10.11.04 24.11.04 - |
11 |
Бр.фриз.салон “Ксилифорска”1”В” |
1164/31.07.03 |
4 956 |
27.02.04
|
12 |
УПИІ-470 със сграда –ул. Тр. Сара- лиев”№ 24 - Килифарево |
1164/31.07.03
114/20.04.04 241/16.09.04 |
3 492
6983 |
27.02.04 12.03.04 9.06.04 23.06.04 15.12.04 29.12.04 |
13 |
Дворно място със стопански пост- ройки - с .Райковци |
1164/31.07.03
|
965 |
27.02.04 12.03.04 |
14 |
Поземлен имот с автоспирка, преус троена в търг обект - Райковци |
1164/31.07.03
114/20.04.04 |
5 045
|
27.02.04 12.03.04 9.06.04 |
15 |
УПИ -ІІ–кв. 223 “а”,”Асенов ” |
1164/31.07.03
115/20.04.04 |
21 022
15 767 |
27.02.04 12.03.04 09.06.04 |
16 |
УПИ -V–кв. 223 “кв.”Асенов ” |
1162/31.07.03 |
25 852 |
27.02.04
|
17
|
Аптека № 6 – “М. поле”21 –проце- дурата е закрита
|
165/26.06.04 |
111 000 |
реш. №243/04 |
18 |
Магазин – ул. Ст.Стамболов”№51 |
199/29.07.04 |
24 616 |
05.10.04 |
19 |
Помещение на ул. В. Преслав № 4 |
199/29.07.04 |
70 740 |
05.10.04 |
20 |
Поземлен имот № 26 0002 с плувен басейн и тенискорт”- Килифарево |
240/16.09.04 |
19 349 |
10.11.04 24.11.04 15.12.04 29.12.04 |
21 |
УПИ ІV кв.99, заедно с дял І от комбинирана сграда- с. Шемшево |
242/16.09.04 |
27 052 |
10.11.04 24.11.04 15.12.04 29.12.04 |
22 |
Производствен обект № 1 с и.ч. от УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов” |
338/26.11.04 |
31 554 |
21 дни след ДВ |
23 |
Производствен обект № 2 с и.ч. от УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов” |
338/26.11.04 |
17 763 |
21 дни след ДВ |
24 |
Производствен обект № 3 с и.ч. от УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов” |
338/26.11.04 |
25 705 |
21 дни след ДВ |
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
/инж. Н. ТАЧЕВ/