Препис извлечение от Протокол № 26

от заседание на Общински съвет,

проведено на 27.01.2005 година.

 

ОТНОСНО: Отчет за работата на Общинската агенция за приватизация за 2004 година

 

 РЕШЕНИЕ № 396

 

На основание чл. 10, т. 3 от Правилника за дейността на ОбАП, Общински съвет Велико Търново

 

1. Приема отчета за дейността на Общинската агенция за приватизация в изпълнение на годишния план за приватизация за периода от 01.01.2004 г. до 31.12.2004 година.

 

2. Одобрява представените отчети за приходите и разходите в изпълнение на годишния план за приватизация за периода от 01.01.2004 г. до 31.12.2004 година.

 

 

Приложения: Приложения №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 7.

 

 

 

ВЯРНО:

            /И. Иванова/

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

            /инж. Н. ТАЧЕВ/

 

 

 

 

 

О Т Ч Е Т

за работата на Общинската агенция за приватизация

за 2004 година

 

Настоящият отчет за работата на Общинската агенция за приватизация за 2004 година е изготвен на основание чл. 10, т. 3 и чл. 12, ал. 8 от Правилника за дейността на Общинската агенция за приватизация и в съответствие с приетия план за работа на Великотърновския общински съвет за първото полугодие на 2005 година.

В отчета са включени данни, информация и анализи, произтичащи от взети решения на Об съвет в изпълнение на годишния план за приватизация в община В. Търново през 2004 година.

 

А. ПОДГОТОВКА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ОБЕКТИ, ВКЛЮЧЕНИ В ГОДИШНИЯ ПЛАН

Подготовката за приватизация на обектите, включени в годишния план за 2004 г. се характеризира с броя на взетите решения от Общинския съвет за откриване на процедури, приемане на анализи на правното състояние, приемане на оценки и обявяване на търгове. Данните за изпълнението и сравнението им с приетия годишен план посочени в приложената по-долу таблица с обобщени данни:

 

Показатели План за 2004 година Отчет за 2004 година %
Открити процедури за обекти 6 13 216
Приети анализи и оценки на обекти 24 24 100
Обявени търгове за обекти 24 24 100

 

По-подробна информация за представените в таблицата данни, включва ща решенията на Об съвет за открити процедури, приетите и актуализирани цени и обявените и проведени търгове е посочена в приложение № 1 .

За стимулиране на приватизационния процес и преодоляване на възникналите затруднения през годината са предприети следните мерки :

- изготвяне на проекти за разделяне и обособяване на поземлени имоти и сгради с цел същите да бъдат подготвени за пазарното търсене и се постигне по-добър финансов резултат за общината. Във връзка с изложеното през отчетния период са изготвени и одобрени проекти за обособяване на 35 нови обекта на базата на съществуващите: “УПИ ІІІ в кв. 223 “а” с построени в него сгради” в кв. “Асенов” ; “Административно –производствена сграда” на ул. ”Ниш” № 7; ”Част от сграда” на ул. “Марно поле” № 4; “Спортен комплекс”- гр.Килифарево;

- промяна на тръжните условия с цел привеждането им към пазарните условия чрез прилагане на разсрочено плащане и намаляване на началната цена за обекти, които са обявявани многократно, в т.ч.:“Свежест” ЕООД и “Бръснаро-фризьорски салон” на ул. “Ксилифорска” №1”В”; “Поземлен имот с автобусна спирка, преустроена в търговски обект” в с. Райковци; “Поземлен имот със стопански постройки” в село Райковци; “Бивш пионерски дом” на ул. “Патриарх Евтимий Търновски “ № 18 , гр. Дебелец;”Помещения в сутерена на блок 3 в сградата на бивша градска поликлиника” на ул. “Марно поле” № 21;

- периодично актуализиране на годишния план и своевременно откриване на процедури за обекти, които могат да бъдат предмет на инвеститорски интерес, като: “Аптека № 14” на микропазар “Бузлуджа” и “Административно –производствена сграда” на ул.”Ниш” № 7 .

Поради възникване на конкретни обстоятелства, водещи до невъзможност или нецелесъобразност от приватизация на някои обекти , през годината по решение на Об съвет, същите са извадени от годишния план и е закрита процедурата им : “Фарма“ ЕООД; 47,2 на сто от капитала на “Обществено хранене” ООД; “Аптека№ 6” на ул. “Марно поле” № 21 ; “Помещения” на ул. “М. Габровска” № 4 “Г”; 34 на сто от капитала на “ВТО Мултиком”АД и “Механа” на ул. “Г. Мамарчев” № 14.

По решение на НСПСК през годината е замразена процедурата на подготвените за приватизация обекти: “Помещения на ІІ етаж в супермаркет кв. “Бузлуджа” и “УПИ Х -204 кв. 26 със сграда” в с. Пчелище.

 

Б. ПАРИЧНИ ПОСТЪПЛЕНИЯ ОТ ПРИВАТИЗАЦИЯ

Паричните постъпления от приватизация на общинска собственост през годината са формирани от: сключени сделки , вноски по разсрочени плащания и съпътствуващи приватизацията мероприятия, както следва :

Обобщените данни за паричните постъпления през годината са представени в приложената по-долу таблица , а конкретните данни са за всеки източник са посочени в Приложения №№ 2, 3, 4, 6 и 7 :

 

Показатели

План за 2004

лв.

Отчет за 2004

 лв

%

Постъпления от сключени сделки 600 000 636 728 106,1
Постъпления по разсрочени плащания 250 000 307 835 123,1
Постъпления от съпътств.мероприятия 128 567 163755 127,3
Всичко постъпления за годината 978 567 1 108 318 113,3

Анализът на данните от таблицата и приложенията към нея дава основание да бъдат направени следните изводи и заключения:

- постъпленията от сключени сделки са с 36 728 лева, или 6,1 на сто повече от плануваното, което е резултат от проведен успешен маркетинг на предвидените за приватизация обекти, своевременна им подготовка за приватизация в подходящ да инвеститорите вид, безпроблемното провеждане на предвидените търгове и реализираното наддаване по време на същите ;

- постъпленията от вноски по разсрочени плащания са с 57 835 лева, или 23,1 на сто повече от плануваното, което е резултат от авансовото изплащане на дължимите вноски по договора за продажба на 91% “Свежест” ЕООД и предсрочното изпълнение на договорите за продажба на лечебните заведения за извънболнична помощ, поради спадането на курса на щ.д. спрямо българския лев;

- постъпленията от съпътствуващи мероприятия са с 35 188 лева, или 27,3 на сто повече от плануваното, което е резултат от: създадената добра организация за своевременно изпълнение на взети от Об съвет решения за възстановяване на дялови вноски и ликвидационен дял от ВТ-парк и “Фарма”; ЕООД ; продажба на документация и начислени по-голям размер лихви.

 

В.РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ПАРИЧНИТЕ ПОСТЪПЛЕНИЯ

Получените през годината парични постъпления от сделки , вноски и съпътствуващи мероприятия през годината са в размер на 1 108 318 лева . Същите са разпределени в съответствие с изискванията на чл. 10,ал. 1 , ал. 2 и ал. 3 от ЗПСК и чл. 7 от Наредбата за формиране и управление на приходите от приватизацията , както следва:

за фонд “ Инвестиционен”

Съгласно горепосочените нормативни документи и утвърдената с реш. № 295/2004 г план -сметка, средствата за фонд “ Инвестиционен” през годината са формирани на базата на :съществуващо начално салдо на средства по фонда; 91 на сто от постъпленията от сключени през годината сделки; 91 на сто от вноските и лихвите по разсрочени плащания; пълният размер на постъпленията от върнати заеми, дадени със средства от фонда ; пълният размер от ликвидационния дял на “Аптека № 6” на “Фарма”ЕООД; пълният размер на върнатата дялова вноска от ВТ-парк, както и пълният размер на начислените лихви по текущите сметки обслужващи фонда:

 

Показатели

План за

2004 год - лв

Отчет за

2004 г. -лв

%

Начално салдо на 1.01.2004 г 26 735 26 735 100,0
Начисления през годината 896 867 1 014 063 113,1
Всичко средства по фонда 923 602 1 040 798 112,7

 

По-подробният анализ на данните от таблицата показва, че по отношение на приходната част е налице преизпълнение по всички показатели с изключение на показателя “върнати заеми”.Поради изтичане на всички договорени срокове за връщане на заемите от страна на “МОБАЛ д-р Ст.Черкезов” АД - В. Търново и “Ятрус” ЕООД - в ликвидация В. Търново, както и поради реалната опасност дадените заеми да не бъдат възстановени е необходимо Об съвет да приеме специално решение по този въпрос.

за фонд “Разходи за приватизацията ”

Съгласно изискванията на ЗПСК , Наредбата за формиране и управление на приходите от приватизацията в общината и утвърдената с реш. № 295/2004 г план –сметка, средствата във фонд “ Разходи за приватизацията” са формирани на базата на : съществуващо начално салдо на средства по фонда ; 9 на сто от постъпленията от сключени през годината сделки; 9 на сто от вноските по разсрочени плащания и дължимите към тях лихви ;пълният размер на приходите от продажба на информационни меморандуми и тръжна документация , както и пълният размер на начислените лихви по текущата сметка “ 9 % приходи от приватизация”:

 

Показатели

План за

2004 год - лв

Отчет за

2004 г. -лв

%

Начално салдо на 1.01.2004 г 749 609 749 609 100,0
Начисления през годината 81 700 94 255 115,4
Всичко средства по фонда 831 309 843 864 101,5

 

Анализът на изпълнението показва , че преизпълнението средствата по фонда в сравнение с предвидените постъпления с план-сметката е резултат преди всичко от: по по-голям размер на отчисления, вследствие преизпълнение на годишния план за парични постъпления от сделки и вноски по разсрочени плащания, продажба на информационни меморандуми , тръжна документация и начислени лихви по текущата сметка на фонда.

 

Г. РАЗХОДИ ОТ ПРИВАТИЗАЦИОННИТЕ ФОНДОВЕ

Разходите на средства от приватизационните фондове през годината са извършвани в съответствие с одобрена от Об съвет план-сметка за приходите и разходите, свързани с приватизацията на общинската собственост през 2004 г. Същата е одобрена с реш.№ 43/22.01.2004 г. и актуализирана с реш. №№ 166/24.06.2004 г и 295/14.10.2004г.

Разходи от фонд “Инвестиционен”

 

Показатели

План за

2004 г –лв.

Отчет за 2004 г -лв

%

Средства по фонда за 2004 г 923 602 1 040 798 112,7
Разходи от фонда за 2004 г 904 240 884 988 97,9
Преходен остатък на 31.12.04 г 19 362 155 810 804,7

От таблицата се вижда , че са осигурени необходимите средства за инвестиционната програма ,като едновременно с това е формиран преходен остатък за 2005 година.

През годината със средства от фонд “Приватизация инвестиционен” е финансирано изпълнението на редица инфраструктурни обекти като: реконструкция на ОДПФЗ “д-р Трейман”; ремонт на улици и улични осветления; ремонт на покриви на училища, детски градини и детски ясли; ремонт на помещения за общинска данъчна служба; осигуряване на стопански инвентар за нуждите на кметствата , придобиване на програмни продукти и др.

 

Разходи от фонд “Разходи за приватизацията ”

 

Показатели

План за

2004 г –лв.

Отчет за 2004 г -лв

 

%

Средства по фонда за 2004 г 831 309 843 864 101,5
Разходи от фонда за 2004 г 444 000 235 930 53,1
Преходен остатък на 31.12.04 г 387 309 607 934 157,0

 

Необходимо уточнение към извършените разходи от фонда е, че основната част от посочените разходи по фонда, а именно 151 326 лева, представлява заем даден на Общината, по решение на Об съвет.

По отношение на останалите разходи по-подробният анализ на показва, че е налице увеличение на разходите за: проектиране, консултантски услуги, маркетинг и реклама , заплати за Об АП и възнаграждение на НСПСК и намаление за : обяви, тръжни комисии, правни анализи и стопански разходи.

Независимо от наличието на обективни причини, водещи до непрекъснато увеличаване на разходите за приватизация ,при норматив по ЗПСК 9 на сто, разходите за приватизация през отчетния период представляват 7,78 на сто от приходите .

По-подробна информация за приходите и разходите на фонд” Разходи за приватизацията” от началото на годината е посочена в Приложение № 6 .

 

Г. ЖАЛБИ И ВЪЗРАЖЕНИЯ ОТ УЧАСТНИЦИ В ПРИВАТИЗАЦИОН- НИ ПРОЦЕДУРИ

С напредването на приватизационния процес, броят на атрактивните обекти намалява, тяхната цена съответно се увеличава. Предвид на изложеното

някои фирми, а така също и физически лица предприемат действия, с които се цели да бъде заобиколен Закона за приватизация и следприватизационен контрол и да получат привилегии, като се избегне тръжната процедура.

През годината е регистрирана една жалба, свързана с провеждането на приватизационната процедура за обособен обект “Аптека № 6” на ул. “Марно поле” № 21 , представляваща обособена част от “Фарма”ООД – в ликвидация – В. Търново. В резултат на своевременно взетите мерки от страна на НПСК и Об съвет жалбата е оттеглена, но сделката за обекта е реализирана по реда на друг закон.

Аналогичен е случаят с продажбата на остатъчния капитал от “Обществено хранене” ООД, където сделката е прекратена поради оспорване на същата от страна на съдружника на общината в посоченото дружество. Независимо от напредналата процедура, включваща и заплащане на определената цена от страна на купувача, поради невъзможност сделката да бъде финализирана, решението за продажба е отменено, а на определения купувач “Магрокапитал” ООД- София е възстановена заплатената сума заедно със законната лихва.По заведения е съдебен иск срещу “Мултиком” ООД , ВТРС вече има решение в полза на общината .

Продължават проверките и кореспонденцията във връзка с жалба и заявление с група бивши работници и служители от “Хлебопроизводство и сладкарство” ЕООД по сделка от 2001г. за продажба на 56 на сто от капитала на “Хлебопроизводство и сладкарство” ЕООД – В. Търново.

 

Д.СЛЕДПРИВАТИЗАЦИОНЕН КОНТРОЛ

Следприватизационният контрол през годината е осъществяван в съответствие със ЗПСК , Методиката за подготовка на приватизационни сделки и следприватизационен контрол и клаузите на сключените договори. Предмет на контрола са били предимно задълженията за плащане на предвидените по договор вноски и дължимите към тях лихви, и изпълнение на поети задължения за обособяване на обекти, а така също и за поддържане на работни места, както следва:

а/ Парични плащания, в т.ч. вноски , лихви и неустойки

Даннните за извършените за вноски по отделни обекти , начислените и заплатени лихви и внесените неустойки за периода от началото на годината са представени в Приложения №№ 3 и 4 .

б/ Задължения за обособяване на обекти, изграждане на нови инсталации и свързването им по установения ред.

През отчетния период са извършени проверки за изпълнението на задълженията в 23 обекта, с общо 15 купувачи .Въз основа на извършени проверки в подконтролните обекти са съставени констативни протоколи и с решения на НПСК същите са снети от отчет – Приложение № 5

 

И. ДРУГИ ДЕЙНОСТИ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ГОДИШНИЯ ПЛАН ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ .

През отчетния период са подготвени и проведени 18 заседания на Надзорния съвет за приватизация и следприватизационен контрол , на които са разгледани общо 134 въпроса, свързани с организацията на приватизационния процес, подготовката и изпълнението на годишният план за приватизация. Подготвени са и по предложение на НСПСК са взети 36 решения на ОбС, които свързани с приватизацията на общински предприятия , обособени обекти обезпечаване на инвестиционната програма с необходимите средства и др.

От приетите от началото на годината решения по-значими са: приемане отчет за изпълнение на годишния план за приватизация за 2003 година ; приемане на годишния план за 2004 година; приемане на нова методика за подготовка на приватизационни сделки и следприватизационен контрол; изменение и допълнение на Методиката за подготовка на приватизационни сделки; откриването на процедури за приватизация на включените в плана обекти ; определянето на цени и начин на приватизация за обекти за които са изготвени анализи и оценки ; актуализация цени и начин на приватизация за обекти към които не са продадени на проведени за тях търгове; актуализация на годишния план за приватизация и план-сметката за очакваните приходи и др.

През отчетния период са осъществени и други дейности, съпътствуващи приватизационния процес, които са свързани с изпълнението на годишния план като:създаване и поддържане интернет страница на Об АП ; създаване и поддържане на публичен регистър за хода на приватизационния регистър в общината; контрол върху връщане на дадени заеми; получаване на приходи от продажба на тръжна документация; контрол върху разходите и др.

Редовно е изготвяна и представяна по направления изискващата се аналитична и статистическа информация за хода на приватизационния процес в общината в т.ч. до: Държавен вестник, Общинския съвет, Общинската администрация, Сметната палата и други правоимащи държавни органи.

 

 

 

Приложение1

ОТЧЕТ

ЗА ОТКРИТИ ПРОЦЕДУРИ, ПРИЕТИ ЦЕНИ И ОБЯВЕНИ

ТЪРГОВЕ ЗА ПЕРИОДА ОТ 1.01.2004 ДО 31.12.2004 ГОДИНА

 

І. Открити процедури за приватизация

 

Обект

Адрес

Решение на Об С №…..

Забележка

Аптека № 14 -обособена част от”Фарма”ЕООД

кв.”Бузлуджа”

50/22.01.04

Обектът е продаден

Помещ. в бл.3 на ДКЦ- об. част от”Фарма”ЕООД

"М.поле” 21

50/22.01.04

Обектът е обя вяван 8 пъти

Адм.производствена сграда

" Ниш” 7

65/19.02.04

200/29.07.04

Изготвен про -ект за разделя- не . Тече проц. по оценка

Аптека 6 в бл. 7 на ДКЦ об. част ”Фарма”ЕООД

"М.поле” 21

89/11.03.04

Проц.е закрита

с реш.на ОбС

УПИ Х-204 кв.26 със сграда –бивше у-ще

с. Пчелище

137/13.5.04

Проц. е замра-зена от НПСК

Помещение

"В.Преслав” 4

137/13.5.04

Обектът е продаден

УПИ ІV кв.99, заедно с

дял І от комбинирана сграда

с. Шемшево

196/29.7.04

Обектът е обя вяван 4 пъти

Магазин за хранителни стоки

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”Б”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

Магазин

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”В”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

Магазин

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”Г”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

Магазин за месо

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”Г”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

Магазин

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”Д”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

Магазин

"Т.Търновски”

№ 25 вх.”Е”

390/28.12.04

Обектът е от плана за 2005 г

 

ІІ. Приети цени и обявени търгове

 

 

Обект

Решение на ОбС № …

Приета цена –лв.

Дата на

търга

1 2 3 4 5
1 УПИ І –квартал 370 , кв. “Картала” 49/22.01.2004 20 242 17.03.04
2 УПИ ІІ –кв. 370, кв. “Картала” 49/22.01.2004 17 155 17.03.04
3 УПИ ІІІ–кв. 356,кв.”Бузлуджа” 49/22.01.2004 9007 17.03.04
4 УПИ VІІ–кв. 356,кв.”Бузлуджа” 49/22.01.2004 6820 17.03.04
5 УПИІІ–квартал35,улица ”Освобождение ” 49/22.01.2004 14110 17.03.04
6

УПИ ІІІ – квартал 35 - улица ”Освобождение ”

49/22.01.2004

14360

17.03.04

7

УПИ -VІ– квартал 35, улица ”Освобождение ”

49/22.01.2004

11890

17.03.04

8

Бивш пионерски дом -Дебелец

66/19.02.2004

 

 

 

164/24.06.04

34630

 

 

 

27 704

09.04.04

23.04.04

14.05.04

28.05.04

20.08.04

9

Аптека № 14, кв.”Бузлуджа”

66/19.02.2004

32572

09.04.04

10

Помещение в сутерена на бл. 3 на бивш ДКЦ – ул.“М.поле”21

66/19.02.2004

 

 

 

163/ 24.06.04

 

 

 

389/ 28.12.04

68897

 

 

 

62 007

 

 

 

55 118

09.04.04

23.04.04

14.05.04

28.05.04

20.08.04

03.09.04

10.11.04

24.11.04

-

11

Бр.фриз.салон “Ксилифорска”1”В”

1164/31.07.03

4 956

27.02.04

 

12

УПИІ-470 със сграда –ул. Тр. Сара-

лиев”№ 24 - Килифарево

1164/31.07.03

 

 

114/20.04.04

241/16.09.04

3 492

 

 

 

6983

27.02.04

12.03.04

9.06.04

23.06.04

15.12.04

29.12.04

13

Дворно място със стопански пост- ройки - с .Райковци

1164/31.07.03

 

965

27.02.04

12.03.04

14

Поземлен имот с автоспирка, преус троена в търг обект - Райковци

1164/31.07.03

 

114/20.04.04

5 045

 

27.02.04

12.03.04

9.06.04

15

УПИ -ІІ–кв. 223 “а”,”Асенов ”

1164/31.07.03

 

115/20.04.04

21 022

 

15 767

27.02.04

12.03.04

09.06.04

16

УПИ -V–кв. 223 “кв.”Асенов ”

1162/31.07.03

25 852

27.02.04

 

17

 

Аптека № 6 – “М. поле”21 –проце- дурата е закрита

 

165/26.06.04

111 000

реш. №243/04

18

Магазин – ул. Ст.Стамболов”№51

199/29.07.04

24 616

05.10.04

19

Помещение на ул. В. Преслав № 4

199/29.07.04

70 740

05.10.04

20

Поземлен имот № 26 0002 с плувен басейн и тенискорт”- Килифарево

240/16.09.04

19 349

10.11.04

24.11.04

15.12.04

29.12.04

21

УПИ ІV кв.99, заедно с

дял І от комбинирана сграда- с. Шемшево

242/16.09.04

27 052

10.11.04

24.11.04

15.12.04

29.12.04

22

Производствен обект № 1 с и.ч. от

УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов”

338/26.11.04

31 554

21 дни

след ДВ

23

Производствен обект № 2 с и.ч. от

УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов”

338/26.11.04

17 763

21 дни

след ДВ

24

Производствен обект № 3 с и.ч. от

УПИ ІІІ кв. 223 “а” – кв. “Асенов”

338/26.11.04

25 705

21 дни

след ДВ

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

            /инж. Н. ТАЧЕВ/