ГОДИШЕН ПЛАН
ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ В
ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО ЗА 2003 ГОДИНА
Настоящият план за приватизация на общинската собственост в община Велико Търново е разработен на основание чл. 6,ал.2 от ЗПСК и в съответствие с чл.10, т. т. 2, 3 и 4 от Правилника за дейността на Общинската агенция за приватизация. Той представлява естествено продължение на програмите за приватизация на общинската собственост за 2002 година и предходните на нея години.
І. Приватизация на общинската собственост в периода 1994-2002 година
Приватизацията на общинската собственост в общината е стартирана в края на 1994 година с продажбата на 4 неизползувани обекта, в т.ч: 3 търговски и 1 производствен. През следващите години приватизацията е провеждана в съответствие с приети от Общинския съвет ежегодни програми. С програмите са уточнявани минималните приватизационни цели за съответната година, очакваните приходи и разходите за приватизация, като едновременно с това е приеман и списък на предприятията и обектите, чиято приватизация не се разрешава. Основните резултати от изпълнението на приходната и разходната част на годишните програми са посочени в приложените таблици № 1 и № 2:
Таблица № 1
Година
|
Приватизи- рани обекти |
Приходи от приватизация |
Изпълнение на год. програма |
|
|
брой |
лева |
$ * |
% |
1994 |
4 |
7 120 000 |
111 368 |
127 |
1995 |
36 |
83 730 000 |
1 621 101 |
239 |
1996 |
24 |
71 665 000 |
540 654 |
143 |
1997 |
37 |
1 351 455 000 |
913 721 |
106 |
1998 |
26 |
2 812 391 000 |
1 552 234 |
176 |
1999 |
25 |
1 748 601 |
919 472 |
159 |
2000 |
25 |
1 242 418 |
571 560 |
146 |
2001 |
19 |
1 960 362 |
904 912 |
107 |
2002 |
34 |
918 287 |
448 407 |
146 |
Всичко: |
230 |
- |
7 583 429 |
151 |
Забележка: Приходите в са изчислени по централния курс на БНБ към деня на сключване на съответния договор. Данните за 2002 г са към 30.09.2002 г.
Таблица № 2
Година |
Приватизи- рани обекти |
Разходи за приватизация |
Процент на разходите от приходите |
|
|
брой |
лева |
$ |
% |
1994 |
4 |
- |
- |
- |
1995 |
36 |
1 162 000 |
17 299 |
1,38 |
1996 |
24 |
2 422 000 |
13 617 |
3,37 |
1997 |
37 |
26 829 000 |
15 930 |
1,98 |
1998 |
26 |
44 805 000 |
25 438 |
1,59 |
1999 |
25 |
63 315 |
34 465 |
3,62 |
2000 |
25 |
67 805 |
31 983 |
5,53 |
2001 |
19 |
87 267 |
39 948 |
4,48 |
2002 |
34 |
56 584 |
27 631 |
6,16 |
Всичко: |
230 |
|
206 322 |
2,72 |
Забележка: Разходите в $ са изчислени на база обявени данни за средногодишния курс на БНБ за съответната година. Данните за 2002 година са към 9-месечието.
От данните в приложените таблици и анализа на изпълнението на подписаните досега приватизационни договори могат да бъдат направени следните основни изводи и заключения:
7 583 429 $, което прави по около 1 000 000 $ средногодишно. Сравнителният анализ на получените приходи за отделните години показва че по-високия размер на приходите през някои от годините се дължи на наличието в програмата за съответната година на отделни големи обекти и предприятия като: ГУМ - 802 000 $ и "Хлебопроизводство и сладкарство" ЕООД - 548 238 $ и други подобни;
ІІ.Основни резултати от изпълнението програмата за приватизация за 2002 година
В приетата с решение № 667/31.01.2002 година програма за приватизация на общинската собствености и утвърдената със същата план сметка за приходите и разходите е предвидено приходите от приватизация и съпътствуващи мероприятия да бъдат в размер на 531 000 лева. Чрез разпределение на същите по реда на ЗППДОбП / ЗПСК/ и при използуване на преходния остатък от предходната година за фонд "Приватизация -инвестиционен" да бъдат осигурени средства в размер на 526 465 лева.
В резултат на създадената добра организация на приватизационния процес предвидените в програмата приходи са осигурени още през първото полугодие. Предвид на изложеното и необходимостта от допълнителни средства за инвестиционната програма, по предложение на общинската администрация, средствата за инвестиционни цели с източник фонд "Приватизация-инвестиционен" бяха увеличени последователно с решения №№ 692, 759 и с решение 814/2002 година и достигнаха 976 928 лева.
Направените разчети в съответствие с чл. 10 от ЗПСК показаха, че за разпределяне на посочените средства във фонд "Приватизация- инвестиционен" е необходимо приходите от приватизация да бъдат увеличени повече от два пъти и да бъдат в размер на 1 158 000 лева. След обсъждане в Об АП и НСП беше разработен актуализиран вариант на план-сметката към програмата за приватизация, съгласно който приходите от приватизацията бяха завишени до посочения по-горе размер. Този балансиран вариант на план-сметката за приходите и разходите за 2002 г е приет с решение № 882/2002 на Об съвет.
В отчета на Об АП е посочено, че приходите от приватизацията за 9-месечието са в размер на 1 037 000 лева, от които 944 048 лева за фонд "Приватизация- инвестиционен", което представлява 96 % от годишната задача. С това бяха създадени необходимите условия за своевременното финансиране над 80 обекта от инвестиционната програма по-значими от които са: дялово участие в "Красива България 2001" - 100 000 лв.; дялово участие в "Красива България 2002" - 220 000 лева; реконструкция на улично осветление - 150 000 лева;реконструкция сградата на общината 95 000 лева; реконструкция на НБ "П.Р.Славейков" - 32 000 лева; реконструкция на изложбени зали - 10 000 лева; реконструкция ДКС "В.Левски” - 25 000 лева; реконструкция на ул. "Х.Димитър - 30 000 лева;съвместно финансиране на обекти на църкви "Св. 40 мъченици", "Р. Христово", "Св.Георги" и "Св. Димитър" - общо 24 000 лева; осигуряване на средства за ремонт на рентгенова апаратура за "МОДОЗС" - 31 695 лева, както и обекти на "Гробищен парк", "Гражданска защита", кв. "Картала" и т.н.
Независимо от малкото оставащо време на края на годината, с решение № 907/14.11.2002 г на Об съвет беше приета четвърта поредна актуализация на Инвестиционната програма, в която средствата с източник на финансиране средствата от приватизацията бяха завишени от 976 928 лева на 1 349 858 лева. За постигане на посочено завишение, разчетите показват, че за оставащите 45 дни до края на годината следва да бъдат осигурени допълнителни приходи от сключени приватизационни сделки в размер на 450 000 лева.
С оглед на обстоятелството, че необходимото време за провеждане на една приватизационна процедура е от 3 до 6 месеца може да се приеме, че оставащото време до края на годината е недостатъчно за осигуряване на пълния размер от средствата, посочени в последната актуализация на инвестиционната програма.
ІІІ. План за приватизация за 2003 година
Икономическата рамка, при която е съставен общинския план за приватизация за 2003 година продължава да се характеризира с неблагоприятните фактори, които действуваха и през изминалите досега години. Поради това, че голямата част от тези фактори имат обективен характер и може да се очаква, че те ще продължат да оказват влияние върху инвестиционния климат в страната и през 2003 година, а именно:
Извън посочените външни фактори, неблагоприятно влияние върху състоянието на икономиката в страната оказват и някои фактори, които имат местно значение:
За преодоляване на посочените проблеми, които съществуват в икономиката и на национално ниво, в проекта за бюджет за 2003 г. са предвидени мерки за създаване на условия и предпоставки за икономически растеж. Мерките са предимно макроикономически и са свързани с въвеждане на нулев данък върху печалбата на предприятията в райони с голяма безработица; въвеждане на нулев данък за предприятия , увеличаващи броя на работните места; освобождаване от ДДС на големите инвестиции; прилагането на нова скала за облагане с данък общ доход; намаляване на патентния данък за някои видове професии и др. Чрез посочените мерки се предвижда на национално и местно ниво да бъде създаден определен ресурс от свободни финансови средства, които да бъдат използувани както за повишаване на покупателната способност на населението, така и за подобряване на инвестиционния климат в страната.
Отчитайки горепосочените проблеми и мерките, които се предприемат за тяхното преодоляване, основните цели, заложени в плана за приватизация за 2003 г. ще бъдат свързани с икономическата концепция за преход към пазарно стопанство в условията на общините, а именно:
В съответствие със ЗПСК през годината основни цели на приватизацията ще бъдат:
В изпълнение на посочените цели планът за приватизация на общината през 2003 г. обхваща в следните основни направления:
Специална група представляват лечебните заведения за извънболнична помощ, които ще продължат да предвидените в договорите им вноски съгласно подписаните план-графици до пълното им изплащане.
С оглед на изложеното годишния план приватизация за 2003 г. съдържа:
Проектът на плана за приватизация на общината за 2003 година е разработен с оглед на обективните дадености в общината и е съобразен с предварителната информация за проекта на закона за бюджета на страната за 2003 година.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:
/Т. Д. ТОДОРОВ/